Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Har sett det finns en produkt som heter STP Injector cleaner.
Häll flaskan i en fulltankad bil, så ska det avlägsna alla beläggningar som finns i bränslesystemet.

Är detta något man bör göra? eller är det mer tänkt till äldre bilar som gått bra mycket mer än min S60 -02:a på 7.500 mil?

Eller finns det något annat att göra själv för att ge motorn en sjysst behanling för ev. längre livstid?
Användarvisningsbild
av Ramon
VolvoBengan skrev:Har sett det finns en produkt som heter STP Injector cleaner.
Häll flaskan i en fulltankad bil, så ska det avlägsna alla beläggningar som finns i bränslesystemet.

Är detta något man bör göra? eller är det mer tänkt till äldre bilar som gått bra mycket mer än min S60 -02:a på 7.500 mil?

Eller finns det något annat att göra själv för att ge motorn en sjysst behanling för ev. längre livstid?
Precis som du säger, dels så är de mest till för äldre bilar som rullat mkt samt för bilar som går dåligt. Det finns ingen som helst anledning för dig att använda denna produkt ifall bilen går felfritt.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Sjysst, då vet jag det iallafall...

Men inget annat jag kan göra för att få min motor glad?
Rent underhåll inuti alltså.
Användarvisningsbild
av Ramon
VolvoBengan skrev:Sjysst, då vet jag det iallafall...

Men inget annat jag kan göra för att få min motor glad?
Rent underhåll inuti alltså.
Njae, inget speciellt faktiskt, din motor har ju inte rullat så mkt. Den lär ju knappast vara så sotig osv. Så nej, det är bara att tuta och köra :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Gött mos!

Förresten, nya bensinen Shell har; V-Power, något att ha eller bara en massa mer pengar?
Kör på 98 idag...
Användarvisningsbild
av Ramon
VolvoBengan skrev:Gött mos!

Förresten, nya bensinen Shell har; V-Power, något att ha eller bara en massa mer pengar?
Kör på 98 idag...
I somras testade vi Shells Blyfria 95 V-Power, och det blev faktiskt bättre drag än med vanlig blyfri 98 (ej V-Power). Så nog hjälper det alltid...

Kan säga att vissa på detta forum pratat en del om huruvida bilen går bättre med 98 än med 95, och vissa påstår att det inte är så. Men jag kan med största säkerhet intyga att det visst går bättre med 98 än med 95, har iaf gjort det på våra 740:n, 855:an, V70N och på 944:an. Visst, man kanske inte märker så stor skillnad på alla bilar, samt dessutom vid stads och landsvägskörning märker man lite mindre skillnad. Men på autobahn, där märks det!
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoBengan skrev:Har sett det finns en produkt som heter STP Injector cleaner.

bensinen innehåller redan liknande medel.
har aldrig varit med om att en nyare bil haft problem med avlagringer i bränslesystemet. har faktiskt inte heller varit med om att nån äldre bil gått bätre after at man kört i "dunderhonung"
Användarvisningsbild
av CarMan
Ramon skrev:

Kör på 98 idag...
I somras testade vi Shells Blyfria 95 V-Power, och det blev faktiskt bättre drag än med vanlig blyfri 98 (ej V-Power). Så nog hjälper det alltid...

Kan säga att vissa på detta forum pratat en del om huruvida bilen går bättre med 98 än med 95, och vissa påstår att det inte är så. Men jag kan med största säkerhet intyga att det visst går bättre med 98 än med 95, har iaf gjort det på våra 740:n, 855:an, V70N och på 944:an. Visst, man kanske inte märker så stor skillnad på alla bilar, samt dessutom vid stads och landsvägskörning märker man lite mindre skillnad. Men på autobahn, där märks det!
V-pover, är inte det vanlig bensin, fast den har 99 i oktantal = hutlöst dyrt mot vad man får ?
Användarvisningsbild
av Ramon
CarMan skrev:
Ramon skrev:

Kör på 98 idag...

V-pover, är inte det vanlig bensin, fast den har 99 i oktantal = hutlöst dyrt mot vad man får ?
Njae, delvis. För det finns V-Power 95, V-Power 98, V-Power 99 och en V-Power Diesel, fast samtliga kanske inte finns i Sverige... Vi testade det 99 oktaniga bränslet på autobahn och visst gick bilen som ett skott, men ja, den är dyr och man får inte så mkt valuta för pengarna, men det var kul att testa...

V-Power är egentligen vanlig bensin med speciella tillsatser, vilket alltså påverkar en del...

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]