Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ostene
#1545055
He j!
När jag har ena framhjulet upphissat och det andra
nere på marken och vrider det upphissade hjulet
fram och tillbaka, är glappet 23 mm mätt på
däckets slitbana.
Är det för mycket och tyder på glapp i drivaxelkorsen?
Är der dags byta drivaxelkorsen?
ostene
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1545069
Det där är nog mest glappet i växellåda och differential du känner. Håll ena handen på drivaxel när du testar, i ytterknuten ska glappet vara närapå omärkbart...
Lägg i friläge, rotera hjulet och växla riktning samtidigt som du känner på axeln, glapp och "knastrig" känsla tyder på sliten knut :bored:
Kolla damaskerna, går de sönder så tar knutarna slut på nolltid. Annars kan de klara 50k. Innerknutarna ännu mer.. :P
av Volvosson
#1545132
Har också sett detta på V70N Automat.
Som Erik Å säger, så är nog det mesta av glappet inne
i diffen, lager och växellåda. Och till viss del i drivaxlar.

Det är inte optimalt med så mycket glapp i kraftöverföringen,
men det verkar som att denna generation hade mycket glapp
i kraftöverföring redan när de var nya från fabrik. Och det blir
ju inte bättre när slitage och år sätter in. Drivaxlarna som sitter
monterade på på vissa V70N (automat), där innerknutar är av
typen "3 kulor i tripod" är en rent ut billig o dålig konstruktion.

På V70 gen 1 med automat var detta glapp mycket mindre.
Dessa hade rejäla drivaxlar med 6 kulor även på inre knut.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]