Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Whisky
#1542
Hej alla Volvoexperter och andra hågade!

Jag är nybakad på detta forum och tillika en nybakad Volvoägare...

Jag har läst igenom många intressanta inlägg och hittat sådant som helt eller delvis berör mina frågor, därför ber jag om lite överseende om mina frågor känns bekanta... men jag vill ha lite förtydliganden och kanske andra vinklingar. :) Eftersom jag aldrig ägt en volvo förut (en massa Ford och på senare år Subaru Legacy) och heller aldrig en så här ny bil, känner jag mig som en riktig rudis! :oops:

Bilen i fråga är en V70 AWD -01 som gått 13 500, inköpt för tre veckor sedan. Bilen är köpt hos bilhandlare i Kalix, men har gått som tjänstebil i Stockholmstrakten. Jag kom överens med säljaren om att jag skulle lämna in den på en Volvoverkstad för att hitta ev. garantifel. Han (säljaren) ska stå för ev. kostnader! Vissa fel/undringar nedan berör dessa fel och andra sådant jag tycker mig märka själv:

1. Efter en vecka tändes avgasreningslampan och meddelandet löd det bekanta: "Emissioner, serv. erfordras". Motorn gick jämt och fint, utom på tomgång vid kallstart... då hostade den lite tills den fått upp värmen. Fick veta att den motortvättats och då kunde fukt/vatten samlas i tändstiftsbrunnarna. Lampan slocknade efter tre dagar. Efter ytterligare fyra dagar tändes den igen, för att slockna igen senare samma dag. Enligt Volvoverkstaden hade den registrerat en misständning på cylinder 1. Jag skruvade upp plastkåpan och tändspolen, bara för att konstatera att därunder var torrt... Är det något fel på tändspolen eller tändstiftet??? Är detta vanligt?

2. Verkstaden hittade Tre (ytterligare) fel. Dels så glappade vänster styrled (mest på den inre) vilket kan förklara att bilen drar något åt höger... Men jag trodde att detta med kassa styrleder på V70 hörde de äldre V70 till? Har jag bara hat otur? Och ska jag räkna kallt och surt med att den andra styrleden snart börjar glappa också? :x

3. De hittade också att ena Nivomaten bak höll på att lämna in och läckte lite olja. Den ska bytas... Då är min fråga att i min gamla värld av mer "vanliga" dämpare så bytte man alltid parvis för att den andra också oftast närmade sig slutet, och för att få jämn fjädring bak. Gäller detta inte Nivomat? är det helt ok att bara byta en dämare i detta fall?l

4. De hittade också ett glapp i länkarmslagret bak... Hur påverkar det bilen och är detta ett vanligt fel?

Alla ovanstående reparationskostnader står delvis Volvo och delvis säljaren för... Ska jag lägga till något själv? "Emissionerna" förblir dock ett mysterium...

5. Jag tycker att ett ganska störande vindbrus uppkommer när man går över 100 strecket. Bruset uppfattar jag som att komma från vindruteregionen. Det sitter inga spoilers på torkararmarna... Kan detta vara orsaken?

6. Jag vet inte om jag börjar bli van bilen... I början tyckte jag den var enormt tyst, men nu stör jag mig lite på ett dovt vinande som börjar vid 60 km/h och hörs bäst mellan 60-100 (sen drunknar det lite i andra ljud)... Det kan vara så att jag blivit van (läs: petig) eller att det bara är däckljud..... men kan det vara ett hjullager som börjar kärva?

7. Vad rekommenderar ni för extraljus till denna bil. Jag vill ha tämligen smidiga lyktor (ej blaffiga, stora, runda saker), ej heller några småfjuttar som knappt lyser mer än dimljusen.

8. Slutligen... :lol: -Något annat jag bör kolla upp/tänka på?

Ja, det var allt... Hoppas ni har överseende med min uppsats, men det är ju så att vara grön... man har massor med frågor! :shock: :wink:

Ehum... *host*...*harkel* ....Kom på en fråga till: Passar den "gamla" Persus-fälgen (16") på min bil? Den är ju snygg, stilren och går att hitta till ett bra pris!
Användarvisningsbild
av Sparkz
#1543
Välkommen till Volvoland!

1. Jag har faktiskt bytt stift ett par gånger på den här felkoden. Du kan ju testa att flytta om stift och spole, t.ex stiftet till 2:an och spolen till 3:an och se vilken cylinder som missar om felet återkommer. Det borde dom ha gjort iofs när dom kollade felkoder...

2. Styrleder blir fortfarande glappa, byt bara den som är glapp.

3. På garantin får du bara ut den som läcker. Och den andra är nog helt ok så länge den är tät.

4. LänkarmslagRING antar jag, en gummibussning alltså. Det är ju en massa armar åt alla håll där bak, så det är svårt att säga.

5. Vingen på torkarnen är bara till för att öka trycket på torkarbladet, gör nog ingen skillnad på vindbrus.

6. Framhjulslager byts ibland med, låter det mer eller försvinner när du svänger ät något håll är det antaglingen ett lager.
Användarvisningsbild
av Whisky
#1544
Hej och tack för bra svar och välkomnande, Sparkz!

Mycket bra och smart tips det här med att byta stift och spole mellan cylindrar! (W)
Om felet uppkommer inom kort igen testar jag det själv, annars nämner jag det till mekaren på Volvo när den åker in för åtgärd av de övriga felen den 18/10.


Man blir ju som lite matt... I o f s kostar dessa åtgärder mig inget denna gång! Men en stor anledning till att jag sålde (en av) min(a) Legacy var just att den var 14 år gammal och började kräva lite för mycket service och mekande... som jag inte har tid med (eller kunskaper/utrustning). Min förhoppning att om jag köpte en så pass ny (kvalitets)bil som denna Volvo var ju för att slippa detta i några år... Hoppas den håller ihop ett tag efter detta! Nåja, rostjobb lär jag ju i alla fall slippa... :???:
Men i övrigt är jag mycket nöjd med V70:n!

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]

låg tomgång v70 04a

En 04 lär väl ha Bosch spjällhus oc[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]