Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pokerkort
#1543920
några tips för en överhettade motor??
elfläkten till kylen startar ej så motorn blir överhettad.
den startar upp vid tändnigsläge och går tyo 20 sekunder. med sedan går den ej mer under färd och motorn blir övervarm. så den stannar pga detta. låter man den svalna så startar bilen igen.

min teori är att fläkten inte får någon impuls att den skall start vid en viss temp.
så min undran är var sitter styrströmmen till fläkten att den skall starta?
relä eller någon sensor.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1543937
Vet inte hur det funkar på en 2007 men redan på årgång 2000 så är det motorstyrningen som bestämmer när kylfläkten ska starta och om den ska gå på låg eller hög fart. Sen sitter det ett dubbelt relä mellan motorstyrning och fläkt.. Nyare kanske har varvtalsreglering inbyggd i fläkten i stället för tvåstegsrelä, vad vet jag ;-)
Vore väl konstigt om man gått tillbaka till någon fristående styrning, jag tror det är god chans att det fortfarande är motorstyrningen som "beställer" fläktkylning när den anser att det behövs
Kylvattentemperatur-sensorn blir förstås avgörande, mäter den fel temperatur så startar inte fläkten när den ska. Och det blir förstås nada kylning om relät är trasigt eller saknar matning..
av Volvosson
#1543947
Bara en liten iaktagelse kring Volvos bensin 5-or.

Har ägt/kört 3 Volvo med dessa 5-cyl motorer.
De har alla hållt sej svala/normala i motortemp.
Så svala att elfläkten sällan behöver gå igång.

På nuvarande V70 07 går fläkten ofta igång en
kortare stund, vid kall uppstart av motorn.
Men nästan aldrig för att kyla ner varm motor.

Så kylsystem/kanaler/flöde måste vara mycket bra
konstruerat, eftersom fläkten på många Volvo-5-or,
mycket sällan behöver starta för kylning.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1543953
Ja det låter nästan lurt att kylaren är igensatt eller att termostaten har fastnat.
Men elfläkten borde ju ändå starta när tempmätaren närmar sig röd zon :-o
Kan ju nämna att om vattenpumpen är bytt tidigare så finns det en liten men icke obefintlig risk att där sitter ersättningsfabrikat som har pumpvingar av plast.
Detta vore säkert okej om det inte var för att vingarna trillar av en efter en.. Det finns ett antal vittnesmål här på forumet.
Sådant inverkar så att säga inte gynnsamt på kylvattencirkulationen :-D
av pokerkort
#1543964
problemet visade sig så här
25grader varmt ute kör normalt =fartvinden kyler
kommer fram till vägarbete .=stop sen när man ska köra så slår motorn ifrån å stannar. går ej att starta
öppnar huven och genast märker man att motorn blivit överhettad . kokar ej men värmen finns där
låter motorn blir kall igen därefter startar utan problem.
fläkten har ej startat.
samma sak dagarna innan.
långkörning från calles stop på färja motorn starta ej vid ankoms får putta av bilen från färjan pga värme :(
så misstänker dålig kylning å varför startar inte fläkten
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1543966
Vad visar tempmätaren när detta händer?
Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]

Trasig turbo V70 D4 aut MY15

Om du söker på VEA + motorproblem s&ari[…]