Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hagfeldt
Hej, jag har en V70 2.5T 2007 som har haft lite skakningar sedan jag köpte bilen för 1½ år sedan och det har blivit lite värre sista månaderna. Jag trodde att det skulle bli bättre när sommarhjulen med helt nya däck kom på men det blev ingen som helst skillnad. Jag har bytt bromsskivor då ägaren innan monterat för små skivor då turbo skall ha lite större, meeeen det blev ingen skillnad där heller.

När jag kör sakta, tex från min parkering så känner jag att bilen gungar lite (som att något däck är ovalt, men jag har provat 3 olika uppsättningar däck och det är lika på alla) sen skakar bilen lite innan jag når ca 80 km/h då det blir ganska kraftiga skakningar för att bli mycket mindre efter 90 km/h.

Det som jag också har märkt av är när jag bytte bromsskivor samt när jag bara har bytat däck så har bilen varit väldigt bra 10-20 mil innan det börjar skaka igen, jag upplever alltså att vibrationerna försvinner ett tag efter att däcken varit av.
Det är ingen skillnad om jag accelererar eller bromsar

Jag har pallat upp bilen på pallbockar för att se hur drivaxlarna ser ut med växel ilagt och den korta axeln vagga lite upp och ner så jag tycker att det borde vara den som gör vibrationerna, men varför blir det mindre vibrationer ett tag efter att jag har haft av och på däcken?
är det normalt att axeln vaggar lite upp och ner?
Finns det andra grejer som jag skulle kunna kolla på om det inte är bromsskiva, däck eller drivaxel?

Vore tråkigt att byta en axel för 5000 om det inte skulle vara det som är bekymret :P

Här är lite filmer på hur det ser ut:
https://wetransfer.com/downloads/eefaf5 ... 532/973bc1

Mvh
Senast redigerad av 1 hagfeldt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du kollat att du inte har anliggande broms? Sånt överhettar skivorna och då kan de slå sig..
Jag hade skumma vibrationer då ytterknutarna var utslitna men det försvann helt då man frirullade. Märkesverstaden hävdade dock att sådana fel inte fanns. Köpte nya ytterknutar till båda drivaxlarna och sen har de skött sig perfekt ;-)
Är det en automat med "tripod"-innerknutar? Sådana ger "vaggande" rörelse på axeln, det hör till konstruktionen.
Kul-knutar ger mycket jämnare rörelse men någon liten "vaggning" får man nog stå ut med ändå.
Du råkar väl inte ha tredjepartsfälgar som ska ha adapterring och som sen har tappat ringen. Då blir det garanterat rejäla vibrationer :-)

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]