Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Knepigt problem
Motorlampa lyser orange och jag har bytt alla 5 tändfördelare 1 var dålig (var lika bra byta alla 5 när man bytte tändstiften)
Men bilen går skit ändå och tjuvstartar på lågt varv tusan är det för fel ??????
Volvo v70 2,4 turbo -02
mattiash skrev:Motorlampa lyser orange och jag har bytt alla 5 tändfördelare 1 var dålig (var lika bra byta alla 5 när man bytte tändstiften)
När motor lampan lyser finns där felkoder att hämta. Man måste manuellt (felkodsläsare?) "nolla" felkoderna när man lagat felen. Lättast är att "läsa av" och skriva upp alla felkoder, nolla och kör någon mil. Tänds då lampan så är alla felkoder nya. Läs av och skriv upp, då har du ett bra underlag att börja felsöka efter. Istället för att byta delar på måfå. Nyare bilar och rätt läsare kan du få artikelnummer på delen som felar direkt på skärmen
Trycker du på "read all" under "bilkommunikation" i vida med bilen igång?
Hittar vida inte bilen? Hittar den inte specifik modul? Hittar den inte koder i en specifik modul?
Egentligen skulle du koppla ur luftmängdmätare, starta motorn & kolla felkoder (för då har du garanterat en felkod till). Men då du redan har motorlampa har du en felkod. Så kolla igen :-)
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]