Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 -02 BIFUEL - ECM 3200 - TÄNDSPOLE FELAKTIG SIGNAL

ECM-3200 Tändspole- Felaktig signal

ECM-3300 Tändspole cy| 1 - Felaktig signal
ECM-3310 Tändspole cyl 2 - Felaktig signal
ECM-3320 Tändspole cyl 3 - Felaktig signal
ECM-3330 Tändspole cyl 4 - Felaktig signal
ECM-3340 Tändspole cyl 5 - Felaktig signal

Ja då har jag också detta fel. Bilen går hur bra som helst på bensin och gas men motorlampan tänds och felkoderna dyker upp.

Tändstift bytt och tändspolar växlade men samma fel trots det

Kan det vara jordfel, kabelfel, oxid i så fall vart?
Kan det vara något kopplat till gas-systemet?
Vad orsakar en "felaktig signal på alla" tändspolar?
Felaktig signal på en spole har jag råkat ut för men aldrig på alla samtidigt.
Jordfel? Med motorn på tomgång, lossa den elektriska anslutningen till 1:ans tändspole o sätt tillbaka. Upprepa proceduren på samtliga tändspolar och stäng sen av motorn. Starta efter säg 15 min och kolla om felkoderna finns kvar. Fast kanske bäst och radera felkoderna innan du gör denna ovanstående procedur.
Nu har jag bytt alla spolar också. Tyvärr hade jag tre med ett artikelnummer och två med ett annat artikelnummer. Körde 1 km stängde motorn, startade körde 1 km stängde av motorn och startade och motorlampan tändes inte. Men ett stort men, jag ropar inte hej än. Ska köra en sväng till i kväll. Ja en misstanke är kabelfel det blir väldigt varmt vid kablarna. En annan tanke är att en defekt spole ev. stör ut hela systemet att räkna tändpunkter, misständning. 🤔 Har också gjort ren jordpunkter. Körde en gång till i kväll. Motorlampan tändes inte. Men jag ropar inte hej än, får se i morgon.
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]