- tis 16 maj 2023, 11:11
#1541234
EDIT: Det är en bensin, om det spelar roll :
Jag har för tillfället en S60 -01(140hk, ej turbo) som ger felkoden "P0171".
Jag har gått lös med en hel flaska startgas över ta mig fan hela motorn, utan tillstymmelse till att öka något i varv.
När jag var på skroten och plockade bakljus och sidoruta så hittade jag LMM med samma serienummer(vilket resulterade i att bilen drog 1.5-2.0 på landsväg istället för 0.4-0.7 som den brukar göra).
Polaren hjälpte mig byta Lambdasond till en jag hittade hemma efter att exet gjorde ett bilköp utan att diskutera med mig först (som enligt Autodoc skulle passa till den här bilen också).
Besiktningen gnällde på att lambdavärdet var 0.1(vad värdet har för benämning vet jag inte) för högt och killen på besiktningen påstod avgasläckage.
Den går fint som fn i motorn och jag märker ingenting när jag kör. Den kan va lite tjurig och drar höga varv på kallstart när det är kallt eller blött ute(men det ska va vanligt på just S-serien, om jag fattat rätt?).
Någon som har något tips på vad mer man kan göra?
Har läst runt lite på forumet och kollat Youtube och det jag listat ovan är det jag kan hitta som ska vara vanligast, förutom bränslefilter(som jag planerat byta till veckan)?

Jag har för tillfället en S60 -01(140hk, ej turbo) som ger felkoden "P0171".
Jag har gått lös med en hel flaska startgas över ta mig fan hela motorn, utan tillstymmelse till att öka något i varv.
När jag var på skroten och plockade bakljus och sidoruta så hittade jag LMM med samma serienummer(vilket resulterade i att bilen drog 1.5-2.0 på landsväg istället för 0.4-0.7 som den brukar göra).
Polaren hjälpte mig byta Lambdasond till en jag hittade hemma efter att exet gjorde ett bilköp utan att diskutera med mig först (som enligt Autodoc skulle passa till den här bilen också).
Besiktningen gnällde på att lambdavärdet var 0.1(vad värdet har för benämning vet jag inte) för högt och killen på besiktningen påstod avgasläckage.
Den går fint som fn i motorn och jag märker ingenting när jag kör. Den kan va lite tjurig och drar höga varv på kallstart när det är kallt eller blött ute(men det ska va vanligt på just S-serien, om jag fattat rätt?).
Någon som har något tips på vad mer man kan göra?
Har läst runt lite på forumet och kollat Youtube och det jag listat ovan är det jag kan hitta som ska vara vanligast, förutom bränslefilter(som jag planerat byta till veckan)?