Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

EDIT: Det är en bensin, om det spelar roll : :-D

Jag har för tillfället en S60 -01(140hk, ej turbo) som ger felkoden "P0171".
Jag har gått lös med en hel flaska startgas över ta mig fan hela motorn, utan tillstymmelse till att öka något i varv.
När jag var på skroten och plockade bakljus och sidoruta så hittade jag LMM med samma serienummer(vilket resulterade i att bilen drog 1.5-2.0 på landsväg istället för 0.4-0.7 som den brukar göra).
Polaren hjälpte mig byta Lambdasond till en jag hittade hemma efter att exet gjorde ett bilköp utan att diskutera med mig först (som enligt Autodoc skulle passa till den här bilen också).
Besiktningen gnällde på att lambdavärdet var 0.1(vad värdet har för benämning vet jag inte) för högt och killen på besiktningen påstod avgasläckage.

Den går fint som fn i motorn och jag märker ingenting när jag kör. Den kan va lite tjurig och drar höga varv på kallstart när det är kallt eller blött ute(men det ska va vanligt på just S-serien, om jag fattat rätt?).

Någon som har något tips på vad mer man kan göra?
Har läst runt lite på forumet och kollat Youtube och det jag listat ovan är det jag kan hitta som ska vara vanligast, förutom bränslefilter(som jag planerat byta till veckan)?
Den felkoden fick jag många gånger då jag körde på för mycket etanol :-) berodde på att mjukvaran inte tillät längre öppningstid på insprutarna samtidigt som lambdan tyckte att blandningen var för mager..
Jag skulle ha kollat bränsletrycket i fuel rail, är det för lågt lär samma sak hända. Men först skulle jag testat injection cleaner ;-)
Förresten, kolla att den tunna (8mm) gummislangen från insuget till map-sensorn (sitter bakom kylarens överkant på min v70 -00) inte har vittrat sönder. Det hade den på min bil :-/
Vitblocksmotorerna i dedär bilarna drar på rätt så mycket vid kallstart, yes, så det är normalt. Detta för att värma upp katalysatorn.
Felkoden tyder på luftläckage innan lambdasonden. Har du kollat insuget och därikring så får du väl kolla avgassidan också. Tänk på att det är FÖRE lambdasonden, inte efter, läckagen spelar roll.

Kör du med LMM som gör att bilen drar långt över litern och fortfarande får P0171-koden? Då går ju bilen så in i h*vete fett.. :-o
Erik Å skrev: tis 16 maj 2023, 14:11 Den felkoden fick jag många gånger då jag körde på för mycket etanol :-) berodde på att mjukvaran inte tillät längre öppningstid på insprutarna samtidigt som lambdan tyckte att blandningen var för mager..
Jag skulle ha kollat bränsletrycket i fuel rail, är det för lågt lär samma sak hända. Men först skulle jag testat injection cleaner ;-)
Förresten, kolla att den tunna (8mm) gummislangen från insuget till map-sensorn (sitter bakom kylarens överkant på min v70 -00) inte har vittrat sönder. Det hade den på min bil :-/
Så du menar att jag bör testa med E5 istället för E10? 🤔
Ska ta en tur till stan i helgen, får köpa på mig då :-D
panth0n skrev: tis 16 maj 2023, 14:40 Vitblocksmotorerna i dedär bilarna drar på rätt så mycket vid kallstart, yes, så det är normalt. Detta för att värma upp katalysatorn.
Felkoden tyder på luftläckage innan lambdasonden. Har du kollat insuget och därikring så får du väl kolla avgassidan också. Tänk på att det är FÖRE lambdasonden, inte efter, läckagen spelar roll.

Kör du med LMM som gör att bilen drar långt över litern och fortfarande får P0171-koden? Då går ju bilen så in i h*vete fett.. :-o
Något speciellt ställe man bör kolla?
Jag körde kanske tre mil innan jag åkte hem och bytte tillbaka till den som gör att bilen går bränslesnålt igen :-D Som student med enbart CSN har jag inte råd att köra på över litern milen 😂
InHoSiVi skrev: tis 16 maj 2023, 15:00 Så du menar att jag bör testa med E5 istället för E10? 🤔
Haha, nej det var när jag när jag försökte åka på E50 som "fuel trim" slog i taket och satte felkod P0171 :-)
De som konverterade brukade väl byta bränsletrycksregulator till en som gav högre tryck och därmed försvann problemet?
P0171 inträffar inte numera när jag åker på E10.. Vill inte sluta ner ventilerna i förtid, är strax på 61k. Motorn är för övrigt designad för 50k livslängd så man ligger lite pyrt till redan. :-/
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]