Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jahapp, då har jag precis kommit hem med min nyinförskaffade begagnade V70n årsmodell 2005, 24k mil, manuell m. 140hk.
Trodde att jag kollat allt och bilen gick bra vid provkörning såklart.
Men. När jag ska köra hem den så märker jag att treans växel inte går i riktigt. Kopplar igen och gör ett nytt försök. Då går den i. Men känns lite skumt, som att växelspaken inte går ända in i sitt riktiga läge, att den ska fram ca 5-10 mm till liksom.
Fortsätter att köra hem och det hela uppstår några gånger längs vägen. Och när jag ska köra ut ur en rondell med trean i så skorrar det och växelspaken hoppar halvt ur. Dom andra växlarna verkar än så länge fungera bra.
Köpte den privat och jag märkte såklart inte detta under provkörningen (15 min, varierande stad och landsväg).
Vad tror ni kan vara fel här? Känns supertrist att det ska bli såhär direkt efter köp. :crying:
Har sökt i forumet men inte hittat något som liknar mitt problem.
Går det lättare att få i växeln om du gör perfekt varvtalsanpassning innan du trycker i växeln? Isåfall tyder det på att kopplingen inte frikopplar ordentligt
Innan jag skulle gett mig på andra reparationer skulle jag provat att helt enkelt byta olja i lådan. 75w-90 API GL-4 ska tippas i.
Inte något man byter varje dag på manuella lådor, förmodligen aldrig bytt på din.

Hjälper det inte är det tråkigt nog någon av nedan grejjer:
Sliten synkring i lådan
Glapp i länkaget (aldrig varit med om det på en P2, men värt att kolla vajrarna framme vid lådan)
Icke-helt frikopplande koppling
Hade samma problem men på alla växlarna efter ett kopplingsbyte när verkstan fyllt på gl-5 olja istället för gl-4 som volvo föreskriver. Oljan var köpt på mekonomen och skulle vara rätt enligt deras listor, efter att jag konfronterat dem med krav på kompensation fick jag ett mejl " det är sånt som händer". Behöver jag säga att det var sista gången jag handlade något där. Min växellåda funkade bra tills den blev varm efter ett par mil då blev det helt hopplöst att växla. Efter byta till växellådsolja till volvo orginal (som förövrigt var 10 kr billigare per liter än mekonomens skitolja) har allt fungerat bra i ett år. Ska du byta olja själv så lossa påfyllningspluggen först. Taskigt läge om man inte får loss påfyllningen och redan tappat ur all olja.
GL-4 och GL-5 är i princip samma olja. Men, GL-5 har tillsatser för hypoid växlar (bakaxlar för bakhjulsdrivna bilar typ 740/940). Dessa tillsatser kan vara skadliga för mässing/brons (typ synkringarna i växellådor). Tillsatserna gör oljan "kletigare" (bra för just hypoid växlar) så just synkringarna kan "kleta fast", och kan även ge "frätskador" på mässingen. Enligt uppgifter om oljor ska "moderna" GL-5 oljor vara "snällare" mot synkringarna men jag hade inte chansat. Därför blir det bättre med byte till rätt olja. Det kanske behövs mer än ett byte för det ska bli bra.
En annan sak med med 5-växlade växellådor (även overdrive lådor), det är alltid 3-ans växel som krånglar först. 3-ans synkringarna slits mest för man hoppar ofta över 4-an vid upp och ner växling. Detta kan man hjälpa växellådan med genom att "dubbeltrampa" på kopplingen. Alltså du frikopplar, lägger i friläge och släpper upp kopplingen och väntar en sekund och frikopplar igen och växlar till 3-an (eller 4-an) Detta sparar synkringarna och minskar "pressen" på det lilla nållager som sitter mellan 3-ans och 4-ans växeldrev.
Tack för alla svar!
Det är när jag släpper upp kopplingen som jag hör att det blir skrap i lådan och växeln hamnar i nåt mellanläge. Vid något enstaka tillfälle har växeln gått i men då hoppat ur av sig själv. Det har bara hänt på låga varv under 2500, mest under 2k.
Erik Å skrev:Går det lättare att få i växeln om du gör perfekt varvtalsanpassning innan du trycker i växeln? Isåfall tyder det på att kopplingen inte frikopplar ordentligt
Svårt att säga, jag får testa när jag kör.
SnurreSprätt skrev:Kolla vajrarna innan du börjar greja med olja och annat (även om ett sånt byte förmodligen inte skadar att göra heller).
Vart med om liknande tidigare men med fler växlar påverkade än bara en.
Hur kollar jag vajrarna? Har googlat på justera vajer växellåda v70 men inte hittat något. Någon annan som fått bra resultat med en justering?
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]