Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Hamnade i lite köer idag, och då gick vattentempen till min förvåning upp till 104 grader, men kylfläkten startade inte. Har tidigare haft problem med att kylfläkten gått kontinuerligt när motorn varit igång, men de problemet har försvunnit då man hängt av batteripol (hänt 2 gånger i vinter). Samband kanske? Tacksam för idéer och info om när fläkten borde starta.
Vet min far hade problem med sin -05 2.5T bara 2år efter han köpte den ny. Då var de oxiderat i kontakten till själva fläktmotor = hög temp och motorlampa tändes.

Kan dock inte svara på din fråga när den ska starta men gissar på runt 90grader i med termostaten öppnar runt 90grader.
Kylarvätskan på en modern bil börjar koka vid omkring 125° (50/50 glykol/vatten). Om kylarlocket är Ok. Så fläkten går nog inte igång förren upp mot c:a 110°. Ju varmare motorn är desto effektivare är den. Att Kylfläkten startar efter du stängt av motorn kan vara normalt. När motorn stannar slutar kylarvätskan att cirkulera, vilket gör att det kan bli väldigt varmt på vissa ställen i motorn.
RS86 skrev: sön 14 maj 2023, 11:33 Vet min far hade problem med sin -05 2.5T bara 2år efter han köpte den ny. Då var de oxiderat i kontakten till själva fläktmotor = hög temp och motorlampa tändes.

Kan dock inte svara på din fråga när den ska starta men gissar på runt 90grader i med termostaten öppnar runt 90grader.
Oj, det var inte länge den fungerade ;-) Kollade kontakten, och stiften såg bra ut i alla fall. Min gissning är att fläkten borde starta strax efter 90 grader; startar den samtidigt som termostaten öppnar, så får den ju jobba väldigt ofta i onödan. Men att den inte startat vid 100 grader tycker jag verkar konstigt!
lennarte skrev: sön 14 maj 2023, 16:09 Kylarvätskan på en modern bil börjar koka vid omkring 125° (50/50 glykol/vatten). Om kylarlocket är Ok. Så fläkten går nog inte igång förren upp mot c:a 110°. Ju varmare motorn är desto effektivare är den. Att Kylfläkten startar efter du stängt av motorn kan vara normalt. När motorn stannar slutar kylarvätskan att cirkulera, vilket gör att det kan bli väldigt varmt på vissa ställen i motorn.
Tycker att det verkar konstigt, kan inte minnas att den varit över 100 grader i vattentemp alls tidigare, men kan absolut inte säga säkert! Kylfläkten har aldrig startat efter att bilen varit avstängd, även när den varit en bit över 90 grader och man stängt av.
lennarte skrev: sön 14 maj 2023, 16:09 Kylarvätskan på en modern bil börjar koka vid omkring 125° (50/50 glykol/vatten). Om kylarlocket är Ok. Så fläkten går nog inte igång förren upp mot c:a 110°. Ju varmare motorn är desto effektivare är den. Att Kylfläkten startar efter du stängt av motorn kan vara normalt. När motorn stannar slutar kylarvätskan att cirkulera, vilket gör att det kan bli väldigt varmt på vissa ställen i motorn.
Efter att ha läst på lite om andra fordon så verkar det som att det kan vara rimligt att fläkten startar senare än 100 grader. Kanske ska sluta oroa mig, nålen rör sig ju inte ens vid 100 grader så... :P

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]