Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jakkeboii
Har ett problem med min Volvo S60 T5 -04, började för ett par månader sedan när jag va ute och körde. Helt plötsligt så dog motorn och motorlampan tändes, efter Max 1 sekund så startades motorn igen och lampan försvann, precis om att man skulle vrida av och på tändningen medans man körde. Farthållaren stängdes också av. Sen har det hänt ett par gånger till efter det, men för två veckor sedan ungefär så hände det två gånger tätt inpå när jag va på väg till en kompis, kommer dit och stänger av bilen. Efter ett par timmar när jag ska köra igen så vrider jag på tändningen och ”motorprestanda nedsatt” syns i fönstret till vänster och motorn gick dåligt på tomgång och gick in i limp, tog mig till närmaste mack och handlade, när jag kom ut igen så va felet borta och den gick inte i limp. Körde hem utan att något konstigt hände, men när jag kom hem och hade stängt av bilen vred jag på tändningen igen och motorprestanda nedsatt kom tillbaka. Läste ut felkoder som visade på spjällhuset så jag började med att rengöra det. När jag hade tagit bort det från bilen och rengjort det så märkte jag att det va motorolja på flärpen eller va de kallas i spjället, torkade bort det och sen la jag ner spjället, men när jag plockade upp det igen var det olja på flärpen igen. Torka bort det igen och satte tillbaka spjället, starta den och allt funka, tog en provtur och den gick normalt, men när jag kom hem igen så kom motorprestanda nedsatt tillbaka så jag beställde ett nytt spjäll från v parts. När jag skulle ta loss gamla spjället så märkte jag att det va ganska mycket olja där packningen sitter och på flärpen, ungefär 1 matsked kanske sammanlagt. Satte dit nya spjället och testade att starta utan några problem. Har kört med den i en vecka och 6 gånger har det hänt nu att motorn dör i 1 sekund, sen går igång igen och motorlampan blinkar till. Har märkt att det oftast är när den är kallstartad och man hunnit köra kanske 1-2 km. Har nån någon aning om vad problemet är? Ska det ens vara någon olja i spjället? Om inte, vart kan det läcka in ifrån? Har ingen lust att förstöra nya spjället eller motorn för den delen.

All hjälp uppskattas!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det ska inte vara såna mängder olja i insuget. Vevhusventilation som är igensatt eller turbo som sjunger på sista versen skulle jag tippa på.
av Jakkeboii
Tycker den går fint annars, och laddtryck är det inget fel på. Misstänkt vevhusventilationen också, hur kollar jag om den är tät?

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]