Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av otto84
Hej. Har haft min V70 D5 -03 avställd några månader pga ett större oljeläckage mellan motor och växellåda och en defekt spridare som gjort den omöjlig att starta utan motorvärmare i kyla. Motorvärmaren har dessutom gått sönder så nu har den stått utan att kunna startas ända tills igår.
Laddade batteriet och la in en kupévärmare under huven några timmar. Den startade och gick normalt i några sekunder, sen började den skaka och missa på en cylinder. Tänkte att det var den dåliga spridaren som orsakade dålig gång så jag gav lite gas för att höja varvtalet lite och förhoppningsvis få den att hoppa igång ordentligt. Men den stannade istället och nu när jag försöker starta den igen låter det som om det bara finns kompression på en av cylindrarna.
Vad kan ha hänt? Har ju varit med om "Lawn mower syndrome" på bensinare men kan det verkligen hända på en diesel?
Funderar även på om kamremmen kan ha kuggat över. Har inte kollat det än men om ventiler och kolvar skulle ha krockat borde man väl ha hört det? Hade både huven och dörren öppen när den stannade och hörde inget skrammel.
Vet ej om det spelar någon roll men det var ganska lite diesel i tanken men borde ha varit tillräckligt för att det inte skulle bli soppatorsk. Men jag kan ju ha glömt bort hur länge jag kört med lysande lampa i tankmätaren.
av otto84
Uppdatering. Hade batteriladdaren på och kupévärmare under huven i ett par timmar. Sen startade den och gick riktigt fint på tomgång men laddningslampan lyste. Lät den stå någon minut och gasade sedan upp den till 2500 varv och då slocknade laddningslampan. När jag släppte gasen stannade den igen och nu vägrar den starta. Låter lite ojämn på startmotorn nu också. Utesluter motorhaveri iallafall.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]