Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan man få lite mer attityd från bensin-5an utan att störa grannar och andra trafikanter för mycket med något enkelt knep, eller ska man behöva bygga eget strax före sista burken? I så fall vad rekommenderar ni att man köper (gör)? :)

V70 2.4 170hk 2003, 2006 och 2007.
panth0n skrev:
sicnarf skrev: ons 05 apr 2023, 06:30 Ta bort sista dämparen och ersätts med rakt rör
På icke-turbomodellerna tycker jag man får ett sjuhelvetes bröl som också dånar i kupén vid marschfart på svenska vägar. :-D
Man kan inte köpa typ en "universal" dämpare som "passar" rätt ok med några böjar och klämmor för att få fram lite morr bara? sett att det är ganska konstiga vinklar på dämpare och rör på slutet...?
Frrla skrev: Man kan inte köpa typ en "universal" dämpare som "passar" rätt ok med några böjar och klämmor för att få fram lite morr bara? sett att det är ganska konstiga vinklar på dämpare och rör på slutet...?
Jodå det går att bygga något med lite rör+dämpare från Biltema, och tålamod. Tror själv på idén med en liten dämpare på slutet just för att slippa brölet eller iallafall sänka nivån lite grann. Köpte en v70 2.4 170hk åt sambon för några år sedan och den såldes med avrostad slutdämpare. Tog inte många dagar innan hon bad mig montera dit en dämpare varpå jag köpte typ en mc-dämpare från biltema vill jag minnas.. Ljudnivån sänkte den ytterst lite men jag upplevde att dånet i marschfarten 80km/h försvann nästan helt. Hjälpte att rikta ner utblåset i backen vill jag minnas också..

I annat fall har jag på skroten noterat att nån atraktor haft cm-stora hål borrade i sista kröken innan sista dämparen. Det torde leva lagom, men då får man täta med bandage eller svets inför varje besiktning :-D
panth0n skrev: ons 05 apr 2023, 21:36
Frrla skrev: Man kan inte köpa typ en "universal" dämpare som "passar" rätt ok med några böjar och klämmor för att få fram lite morr bara? sett att det är ganska konstiga vinklar på dämpare och rör på slutet...?
Jodå det går att bygga något med lite rör+dämpare från Biltema, och tålamod. Tror själv på idén med en liten dämpare på slutet just för att slippa brölet eller iallafall sänka nivån lite grann. Köpte en v70 2.4 170hk åt sambon för några år sedan och den såldes med avrostad slutdämpare. Tog inte många dagar innan hon bad mig montera dit en dämpare varpå jag köpte typ en mc-dämpare från biltema vill jag minnas.. Ljudnivån sänkte den ytterst lite men jag upplevde att dånet i marschfarten 80km/h försvann nästan helt. Hjälpte att rikta ner utblåset i backen vill jag minnas också..

I annat fall har jag på skroten noterat att nån atraktor haft cm-stora hål borrade i sista kröken innan sista dämparen. Det torde leva lagom, men då får man täta med bandage eller svets inför varje besiktning :-D
Eller så kanske man kan göra som jag gjorde med en 240. såga upp dämparen och ta ut en del av bafflarna, eller modda om dom, och sy ihop den igen ;P aja vi får se vad som blir då. verkar inte vara så många som gjort något "vettigt" här inne ;)

Ska iaf byta ut högtalarna i min bil så man slipper höra originalskrålet så fort man ska höja på lite för å bli av med vägljudet :D

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]