Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Qub3
Hej.

Har letat i andra trådar men inte riktigt funnit vad jag har sökt...

Tänkte montera extraljus på min V70 -04 och då är frågan, är det strömställaren inne i kupén som aktiverar uttaget till höger om luftburken eller är den bara för syns skull. Eller är det säkringen som aktiverar uttaget?
I den satsen som man köper ifrån Volvo lr Lighton, följer det med ett relä som man sätter i säkringsboxen i motorutrymmet eller sätts det utanför på gammalt hederligt sätt?

Christopher
Användarvisningsbild
av Loner
Strömställaren ihop med helljus "aktiverar" uttaget.

Du får snällt hänga på ett relä efter kontakten om du vill göra det på "rätt sätt", tror det är säkrat 15A där iofs, men det går väl via CEM tror jag..

Och kontakten är baklänges, man styr med minus (om jag minns rätt)

/L
av Qub3
Det jan tänkte mig göra är att sno styrström till reläet därifrån om det är aktiverat utan strömställare, men det är det väl inte då eller?
Användarvisningsbild
av Ericsson
Nu är ju inte knappen så där väldigt dyr ens ny från Volvo. Jag har en svart liggande för "halva priset" ;-)
av Qub3
Den kostade runt femhundra ifrån Volvo när jag frågade.

Tror dock att det är lättare att köpa ett färdigt monteringssats nu när man vet lite mer.
Användarvisningsbild
av Ericsson
Näe, nog var det dryga 200:- som den kostar ...

Som vanligt så svamlar dom nog i disken.

Det kan ju ändå vara poäng att köpa en hel sats.
av finnepower
Eller så köper man hela satsen av mig för 500kr. komplett med kablage osv.

Följer med orginalknapp att montera i bilen, om de är den ni pratar om.

satserna är nya. kolla på köp o sälj

eller kolla på: http://www.blocket.se/vi/14255265.htm?ca=13_s
Användarvisningsbild
av henka35
Du behöver en knapp för 224 kr och en isolar med tillhörande kablar för ca 20kr.
Sedan tar du styrström och jord till relät från någon av de två kablarna som kopplas i uttaget till vänster, nere vid luftburken. Sedan tar du +12v från batterikontakten vid säkringslådan. Slutligen går du ut med strömmen till extraljusen.
Kom ihåg att ta bort -polen på batteriet innan du börjar koppla. Avsluta med att lägga nyckeln i läge II och montera tillbaka -polen så fungerar allt.
Ytterliggare information hittar du på:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE

//Henrik
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]