Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack! (det visste jag inte) - trodde typ 24 tim skulle räcka.
På tuben (Karlssons klister) står dock inget om torktid. :-)
Förstår att detta är ett vidare ämne än vi kanske kan greppa här...
Tittade på Biltemas produkter och möjligen hade Snabb-epoxi - 36-4016 varit ett bättre val. (Fäster på ca 5 min.).
Dock fanns tuben med Karlssons klister i limlådan :-D (vilket ofta är en avgörande faktor).
Men...
Det tar upp till en månad för epoxiprodukter att härda i rumstemperatur. Även efter denna tid finns det risk att ytan inte är fullt uthärdad. Tillför man värme ökar chansen för full uthärdning, normalt rekommenderas 40°C under 16 timmar. Efterhärdning jämnar också ut härdningen mellan ytor som härdat under olika tider under året. Efterhärdning vid högre temperatur hjälper inte alltid till att förbättra härdningen på rumstempererade härdande epoxiprodukter, det beror på hur de är formulerade. Oftast blir de dock hårdare när värme används för bättre crosslink mellan bads och härdare
Hur snabbt härdar epoxiprodukter? (ingen aning om källan har vetenskaplig grund)
Finns mängder olika epoxy för olika områden, marina epoxy färger och beläggningar har naturligt mycket längre genomhärdningstid, men de vistas i saltvatten bland annat. Standard epoxy lim brukar ha betydligt kortare härdningstid pga användningsområdet.
Nyckelhöljet har börjat "spricka" / dela sig igen (trots Karlssons klister :-( )
Vilket lim ska jag testa denna gång?
Är Biltemas Snabb Epoxy - 36-4016 värt ett försök?
eller är någon Gorillaglue variant bättre?
När jag tittar på snabblim t.ex. Superlim Loctite Precision står det "Det är vattenfast och fäster på de flesta material, t.ex. metall, läder, trä, papper, porslin och plast (ej PE och PP)"
Har ingen aning om vilken plast dessa nyckelskal är gjorda av. (sedan var det appliceringen som lätt blir knepig med snabblim...)
Idag delades huvudnyckeln (får se om reservnyckeln kommer att fungera bättre - den har ju legat ett tag sedan limningen - kanske hann Karlssons Klister att härda bättre på den nyckeln)
Ska se vilket lim som kommer att testas denna gång?
Har sökt vilken plast nyckelhållaren är gjord av. Kom fram till att den är förmodligen gjord av PVC-plast.
Kan cyanoakrylat sammanfoga hård PVC -plast?

Vad jag vet är cyanoakrylat "snabblim" (men kan ha fel)?
Eftersom skalet inte bara är att trycka ihop - kan limningen bli spännande / väldigt spännande.
Som jag tidigare beskrev .: Monteringen tar tid och när fjädern "spänns" är det fullt möjligt att delarna nuddar varandra.
Till sist gäller det att få ihop delarna, samtidigt som tappen ska anpassas för att kunna passa nyckelbladet (Bild2 - pkt 6 - tidigare inlägg)
( Detta tar en stund ) Får man lim på fingrarna blir det ännu mer spännande...

Några länkar till Cyanoakrylat.
Superlim B&N Gorilla, 12 g - 90kr - härdningstid - 10-45sekunder
Gorilla J0026 Superlim, Klar, 12 g - 496kr - 10 sekunder
Superlim 3 gram - 9kr + frakt - härdningstid några sekunder. (vet ej om detta är Cyanoakrylat som aktiv komponent)

Men så passerar jag Kontaktlim Liquid - Jula Ska bla. limma "kork, filt, hård PVC, trä- och plastlaminat"
- Härdningstid oklar.
eller Kontaktlim, PVC FSK Beskrivningen kändes överkomlig .: "Gör rent PVC-ytan noggrant från fett, olja och smuts med t.ex. isopropanol. Applicera limmet på ena ytan som ska limmas och sammanfoga sedan bägge ytorna direkt. Låt härda minst 5 minuter innan delarna flyttas. Vänta med att avlägsna eventuellt överflödigt lim efter att delarna är fixerade och limmet har härdat helt (vilket kan ta upp till 24 timmar)."
Är det någon skillnad mellan kontaktlim och kontaktlim (från olika leverantörer)?
Fördelen med cyanoakrylat är att det kan appliceras i limskarven efteråt när man har passat delarna ihop. Tunna limmet sugs in i skarven med kapilläreffekt. Har använt olika cyanoakrylater under många år ,och har aldrig misslyckat, däremot har kontaktlimskarvar lossnat ibland och Karlssons klister har lugnt fåt torka sig i sin förpackningen, den är värdelös.
Plastdelar ihopskarvade med cyanoakrylat får bara en bråkdel av hållfastheten som plastbiten hade från början..
Om man kan armera cyanolimfogen med lite fin glasfiber på utsidan av plastbiten så finns större chans att det håller..

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]