Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kermithboy
Godkväll. Jag hade problem med oljeläckage från vvt på min V70 2.5 t 2004.

Nu har jag bytt bägge vvt-”enheterna” samt packboxar och även packboxen till vevaxeln. Jag använde tolken till kamaxlarna och ”staven” man stoppar in i hålet i motorn bakom startmotorn för vevaxeln.

Jag tycker vi följde Haynesboken till punkt och pricka med alla inställningar och justeringar av de nya vvt-enheterna.

Nu får jag 2 st felkoder på kamaxelpositionerna på bägge kamaxlarna.

Felkoder: 643A Kamaxelposition,insug
644A Kamaxelposition ,avgas

Jag körde bilen hem ca 4 mil. Den går ”som den ska” förutom att den känns väldans trött.

Förstår ju att ngt hamnade fel. Men måste jag riva ner allt igen och typ ”nolla” vvt-enheterna och justera in dom igen eller måste vevaxeln och kamaxlarna ”nollas” och hur går man tillväga isådanafall?

Kan jag köra med bilen utan risk för skador nu fram tills jag får till detta?

Mycket tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,/ Thomas
Beroende på motornummer ska man vrida VVT-enheterna åt ena eller andra hållet när man monterar remmen. Gissar att det blivit fel där?

Är man lite wild and crazy kanske det går att släppa på skruvarna till själva kuggdrevet och sedan justera kamaxlarna några grader förutsatt att justeringen räcker till. Dock måste du ju då veta hur fel de står innan och åt vilket håll de ska justeras. Vete katten om jag vågat prova det...
Är dom gamla VVT:ersatta med nya av rätt sort(detalnummer)? Sen är det ju olika VVT:er på insug och avgas.
Ett sätt att kolla timingen är att ställa vevaxeln i grundläge(som vid rembyte) och sprätta bort locken över kamaxeländarna(200 spänn i sjön) och kolla om tolken fortfarande går in. Viktigt är att bara vrida vevaxeln medurs och aldrig backa vid denna kontroll. Backar man kommer kamaxlarna stå stilla och bara remhjulen på VVT:erna att röra sej(och vevaxeln).
Jag har alltid fått vrida avgaskamaxeln några grader för att få in kamaxeltolken när jag ställt vevaxeln mot vevaxeltolken. Detta både före och efter demontering/montering. Ska det verkligen gå att få in tolken direkt?
Jag fick också som du, felkod kamaxelreglering efter att jag bytt bägge vvt-enheterna. Bilen gick bra. Kunde inte fatta varför. Jag hade ju varit så noga.. följt anvisningarna i Vida.
Det visade sig att den klent byggda kamaxel-tolk jag lånat var sned. Bultarna till vvt ska dras ganska hårt, tror det var 120nm. Det tålde inte tolken utan jag drog den sned. Men jag märkte inte det då. Kanske lika för dig?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]