- sön 14 apr 2019, 18:59
Godkväll. Jag hade problem med oljeläckage från vvt på min V70 2.5 t 2004.
Nu har jag bytt bägge vvt-”enheterna” samt packboxar och även packboxen till vevaxeln. Jag använde tolken till kamaxlarna och ”staven” man stoppar in i hålet i motorn bakom startmotorn för vevaxeln.
Jag tycker vi följde Haynesboken till punkt och pricka med alla inställningar och justeringar av de nya vvt-enheterna.
Nu får jag 2 st felkoder på kamaxelpositionerna på bägge kamaxlarna.
Felkoder: 643A Kamaxelposition,insug
644A Kamaxelposition ,avgas
Jag körde bilen hem ca 4 mil. Den går ”som den ska” förutom att den känns väldans trött.
Förstår ju att ngt hamnade fel. Men måste jag riva ner allt igen och typ ”nolla” vvt-enheterna och justera in dom igen eller måste vevaxeln och kamaxlarna ”nollas” och hur går man tillväga isådanafall?
Kan jag köra med bilen utan risk för skador nu fram tills jag får till detta?
Mycket tacksam för svar.
Med vänlig hälsning,/ Thomas
Nu har jag bytt bägge vvt-”enheterna” samt packboxar och även packboxen till vevaxeln. Jag använde tolken till kamaxlarna och ”staven” man stoppar in i hålet i motorn bakom startmotorn för vevaxeln.
Jag tycker vi följde Haynesboken till punkt och pricka med alla inställningar och justeringar av de nya vvt-enheterna.
Nu får jag 2 st felkoder på kamaxelpositionerna på bägge kamaxlarna.
Felkoder: 643A Kamaxelposition,insug
644A Kamaxelposition ,avgas
Jag körde bilen hem ca 4 mil. Den går ”som den ska” förutom att den känns väldans trött.
Förstår ju att ngt hamnade fel. Men måste jag riva ner allt igen och typ ”nolla” vvt-enheterna och justera in dom igen eller måste vevaxeln och kamaxlarna ”nollas” och hur går man tillväga isådanafall?
Kan jag köra med bilen utan risk för skador nu fram tills jag får till detta?
Mycket tacksam för svar.
Med vänlig hälsning,/ Thomas
V70N 2.5t 2004 självväxlande, BSR steg 1

- By Cougar60