Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett rör i framkant på växellådan i färdriktningen som kommer uppifrån och går in långt ner i lådan som läcker olja. är det oljestickan eller är det någonting annat? vill byta o-ringen men hittar inget jag kan beställa?

Har lite svårt att komma under bilen just nu och den används flitigt. v70 2003 170hk automat.

Passar på att fråga om man kan få in en droppe olja på urtrampningslagret på något smidigt sätt på en manuell -06a också eller är det tätt runt om?
ska jag göra något på en lyft så krävs planering och samtliga verktyg, reservdelar i förväg så jag kan köra in och göra jobbet klart.
Är på semester så har inte VIDA med mig, men det låter som det ör en grön oring du skall ha.
Låter som röret till oljestickan/påfyllningen.
Lossa skruven som håller röret på plats när oljan är kall, för direkt du drar ut röret kommer det börja rinna ut olja.

Så antingen tätar du snabbt med tummen eller annat lämpligt, eller så låter du all olja rinna ut och gör rent ordentligt i hålet innan ny o-ring monteras.
Valet är ditt :)
Var nog med att inte förstöra o-ringen vid återmontage.
Greffel skrev: tor 14 jul 2022, 18:55 Är på semester så har inte VIDA med mig, men det låter som det ör en grön oring du skall ha.
Låter som röret till oljestickan/påfyllningen.
Lossa skruven som håller röret på plats när oljan är kall, för direkt du drar ut röret kommer det börja rinna ut olja.

Så antingen tätar du snabbt med tummen eller annat lämpligt, eller så låter du all olja rinna ut och gör rent ordentligt i hålet innan ny o-ring monteras.
Valet är ditt :)
Var nog med att inte förstöra o-ringen vid återmontage.
jajjemen. hämtade hjälp och vi lyckades luska fram att det är ett rör som går till kylaren. oljestickan var torr. så det lär väll rinna ut en bra skvätt om man ska där och greja. Funkar ett vanligt typ oringskitt i låda där man kan leta fram en lämplig storlek tror du? :)
Sen måste jag ha olja. tänkte slå i Mobil ATF 3309 tills det bli rätt nivå efter bytet. skrik gärna till om det låter helt galet :P
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]