Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dannes1
Hej! Ny på forumet, har inte haft Volvo på minst 20 år men nu står det två på gården igen, Har problem att hitta felet på min S60 T5 som går illa ofta, Går bra ett tag efter nollning av felkoder men går skit efter ett tag igen. Ojämn tomgång samt väldigt dålig effekt. Luktar bensin i avgaserna så den går inte magert. Felkoderna avslöjar inget direkt fel, motorlampan tänds inte alltid. Motorn går jämnare över 2000 rpm och då går den på alla burkarna. Bytte gasspjället mot ett renoverat samt laddtrycksgivaren till en original,utan resultat tyvärr, såg att någon monterat Biltemas luftmassemätare och tänkte byta ut den med mot original bara jag listar ut vad som suttit där före. Förmodligen har bilen krånglat för tidigare ägare med och då snålade dom tydligen. Vill helst inte köpa mer bara på måfå men en beg.luftmassemätare ska införskaffas då dom Sällan lägger av. Någon som har några idéer om vad felet kan vara? Verkstaden var inne på att bränslepumpen kunde spöka men trycket var helt ok vid test. Hälsningar Danne
av Dannes1
Verkar hittat felet, Satte dit org. Luftmassemätare efter utredning av vad som suttit där original då jag inte själv bytt och märkte inte direkt att den var utbytt. Nu verkar den slutat krångla och kan fortsätta med att försöka få ut lite effekt ur motorn.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vet du om det var rätt Biltema LMM som satt i??? Många gånger när det klagas på Biltema är det just det att det köpts fel delar. "Folk" som inte är så bra på detta med bilar gör ofta det felet att dom inte kollar noga att det verkligen är rätt (OEM nummer) del. Just LMM ser ju (nästan) alla likadana ut också, bara några siffror som skiljer..... :crying:
av Dannes1
Verkar ha varit rätt då rätt bil dök upp då jag kollade nr. På luftmassemätaren, var så jag såg att den var bytt. Bilen går bra nu i af. Men motorlampan tändes efter några mil, släckte den men den kom tillbaka efter ett tag, ska försöka hitta en felkodsläsare o kolla. Kan vara att jag bränt ena lampan då bilen gick fett tidigare innan bytet. Viktigast att bytet gav resultat nu så den går, och den tar undan riktigt bra, tidigare ägare verkar ha donat en del då dom bla. monterat 3” downpipe o effektsystem osäker på om den är optimerad men det ska göras om så jag vet vad som sitter i.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]