Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Falconblå
Hej! Köpte en 2007 V70 2,4D manuell för en struntsumma, ägaren innan mig som är en bekant, sa att den är trött när det är varmt ute men på vintern går den som den ska, han hade haft inne den hos Volvo och kollat egr m.m med Vida men dem hittade aldrig något.

Bilen har varit så i flera år för honom, funkar utmärkt att köra men är slö. Och den klarar besiktningen så också.

Jag har kört hem den och enligt mig känns det som att turbon inte laddar , känns precis som en trött sugmotor, den varvar dock som den ska och jag tvivlar på att det är turbon för ibland är den "så pigg som den ska vara"

Felmeddelande i dispalyen: motorstyrsystem service erfodras.
av sicnarf
Här kan man bara gissa nu. Ta den till en annan bättre Volvo verkstad för felsökning! Eller någon mera proffsig än din bekants Volvo mekaniker.
av youknas
Troligen går bilen in i limp när den är seg. När det kommer till turbobilar jag köpt brukar jag ganska omgående byta ut alla vacumslangar. Oftast är dom gamla å torrspruckna vilket kan ge dom syntom bilen uppvisar.

Även lmm kan vara dålig. Vvt. Enklast är ju att ha en dator inkopplad. När felmeddelandet kommer ska du garanterat hitta felkoder också. För enbart motorsystemet kan jag rekomendera att skaffa en elm (327?) Som är billig och funkar för d lättare sakerna iaf.
av Falconblå
Kanon, hade varit bra med en egen felkodsläsare. ELM327 verkar kräva wifi, det har inte jag :-(

Skulle varit bra med en som även kan nolla exempelvis Dieselvärmare, då den har gått i felsäkert läge, om den är defekt eller bara låst sig vet jag inte
av tori
Hej!
Jag har haft liknande problem med min 2,4d.
Kolla så att det elektriska vriddonet reglerar turbon när du gasar.
Förmodligen gör den inte det.
Det var sprucket rör till turbon som läckte och då blir allt knas och hamnar i limp mode.
Trött men körbar.😀

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]