Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Den fotade bromsskivan är definitivt kandidat för att bytas ut. Jag hade i alla fall mätt tjockleken för att se hur mycket material som finns kvar.

Det kan också vara läge att titta på insidan av skivan. Är utsidan så där pass nött, så är det fullt möjligt att insidan ser värre ut, med diverse spår på slitytan. Om skivan är spårig ska den definitivt bytas in nya belägg monteras.
av robine
Tack för all hjälp och svar!
Jag beställde Brembo skivor tillslut. Varför inte Biltema? Det kändes "bättre" med ett märke och skillnaden var endast 120kr extra per skiva, enda tråkiga är att skivorna inte kommer fören till midsommar..
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag ar i alla år köpt bromsdelar på Biltema, funkar bra. Minimått på skivor är väl tilltaget och kan med normal körning underskridas ordentligt.
Servade en VW Buss för Taxi Halmstad på början på -80-talet. Där var skivorma så slitna att klossarna gick mot plåtkorset som ligger mellan dom efter någon månad. Skulle tro att min. måttet underskreds med råge (5-6 mm), men det funkade. Dom ville inte byta skivor för bilen hade fallit för ålderstrecket men bytet (av någon anledning) dröjde. Så vi bytte klossar var annan månad ungefär och dom var nöjda. Detta var en av dom bilar jag "på den tiden" byggt om till motorgasdrift så den var väldigt billig att köra. Kanska en av anledningarna till bytet dröjde.....

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]