Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av f_palsson
Hej,

Äger en importerad bil.

I mina nuvarande försäkringsvillkor står:

Direktimporterade personbilar av märkena Audi, BMW, Mercedes Benz, Porsche och Volvo som är yngre än nio år ska vara utrustade med ett av [försäkringsbolaget] godkänt elektroniskt stöldskydd (immobilizer) där koderna är lagrade i bilens dator. Där gäller att auktoriserad märkesverkstad ska »radera« de koder i bilens dator där ägaren inte har motsvarande nycklar.

Vad innebär detta i praktiken? Finns det normalt fler fungerande nycklar än de som jag äger till bilen? Hur får jag i sådana fall reda på om så är fallet? Har alla V70N immobilizer?

/ F
av Pelle
"Bara" att åka in till en Volvo verkstad och be dem läsa ut detta ur bilen. Glöm inte att ta med dig alla "dina" nycklar bara.

De kan då se vilka nycklar som är registrerade i bilen samt jämföra detta med de nycklar du har.

Om ditt försäkringsbolag ställer krav på detta så ber du Verkstan skriva ut ett intyg på att de kontrollerat saken samt att de "spärrat" ev obehöriga nycklar.
av f_palsson
Tack för svaret!

Någon som vet vad det "bör" kosta att få det gjort?

/ F

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]