Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PappaPer
När jag skulle köra iväg idag så varnade den för låg kylarvätskenivå. Sökte läckage men hittade inget. Det var kylarvätska runt expansionskärlet dock. Fyllde på och lät den gå ett tag och allt såg bra ut. Efter ca 1,5 mil upptäckte jag dock att motorn var för varm. Stannade och expansionskärlet var smockfullt. Lät den stå en stund och då sjönk nivån utan att det blev en pöl på backen under.
Är det topplockspakningen som gått eller vad kan det vara för fel och hur kan jag felsöka härifrån?
Tack på förhand...
Luftfickor i kylsystemet? Avgaser i kylarvattnet? Olja i vattnet? Vatten i oljan? Vitrök ur avgasrör?
Kräng av kamrem och känn hur pumpen känns.
Att motorn gått varm är dock inte så herrans bra.
av emtor
PappaPer skrev: tor 05 maj 2022, 14:41 1)Det var kylarvätska runt expansionskärlet dock.
2)Efter ca 1,5 mil upptäckte jag dock att motorn var för varm.
3)Stannade och expansionskärlet var smockfullt.
4)Lät den stå en stund och då sjönk nivån utan att det blev en pöl på backen under.
Alla 4 punkter tyder på avgaser i kylsystemet. Antingen hål i cylinder eller cylindertopp-packning.
Om du känner efter så gissar jag att det blåser kallt ur fläkten också även om motorn är varm.
Byta packning? -Fråga heller vad som gör att packningen går,-en sådan pajar sällan av sig själv.
av Tybbe
När jag brände en avgasvetil så före det hände så fick jag väldigt konstigt symtom som att den drog väldigt mycket soppa och olja och som tidigare sa så helt plötsligt så försvann värmen värme från fläkten
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]