Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Addict
jbl skrev:Har man tur så räcker det med Volvos orginal service. Men varför chansa om man bryr sig om bilen och tänker behålla den ett bra tag.

Ett oljebyte är billigt och inte svårt att utföra. Billig försäkring med andra ord.
Självklart är det så. Men hur många volvoägare hänger på volvoforum och bryr sig så mycket om sin bil?
Detta problem gör ju att man inte vågar köpa beg volvobilar eftersom man endast kan anta att dom inte är skötta ordentligt iom att de endast är servade på volvoverkstad.

När det inte duger att bilen är fullservad på märkesverkstad finns det inte mycket att göra förutom att köpa annat bilmärke som har fyrhjulsdrift och automatlådor som håller!
av jbl
Jo så kan det tyckas. Men jag har haft andra märken än Volvo och det har inte varit ett dugg bättre.

Dom bilar jag har haft minst fel med har varit Volvo.

Men kan hålla med om att man går och väntar på att fel ska uppstå. Inte så bra jobbat av Volvo kan tyckas.

Men Volvo har sålt nästan en miljon bilar här i Sverige så egentligen är det inte så konstigt att man ser att Volvo bilar drabbas av problem. Tvåan med sålda bilar var långt efter. Kommer inte riktigt ihåg antalet.

Hade jag inte tillgång till internet och forum som dessa så skulle jag nog tro att bilen min är verkligen byggd av kvalite förutom dom tidigare åtgärdade problemen.

Man ser ju tyvärr att dom flesta drabbas av samma fel.
av Psyko
Addict skrev:
jbl skrev:Har man tur så räcker det med Volvos orginal service. Men varför chansa om man bryr sig om bilen och tänker behålla den ett bra tag.

Ett oljebyte är billigt och inte svårt att utföra. Billig försäkring med andra ord.
Självklart är det så. Men hur många volvoägare hänger på volvoforum och bryr sig så mycket om sin bil?
Detta problem gör ju att man inte vågar köpa beg volvobilar eftersom man endast kan anta att dom inte är skötta ordentligt iom att de endast är servade på volvoverkstad.

När det inte duger att bilen är fullservad på märkesverkstad finns det inte mycket att göra förutom att köpa annat bilmärke som har fyrhjulsdrift och automatlådor som håller!
Trångsynt ........
Så Volvobilar är dom enda som går sönder :roll:
Valet är väl ändå ditt, köp ett annat märke då helt enkelt :shock:
av Addict
Psyko skrev:Trångsynt ........
Är jag trångsynt för att volvo inte servar sina bilar ordentligt?

Skulle du kunna köpa en volvo med automat som gått 30 000 mil utan ett enda oljebyte i automaten?

Självklart går alla bilar sönder!!
Det är inte det vi diskuterar här!
Det jag vill göra känt är att volvos serviceprogram skadar bilarna istället för att underhålla dem.
Vad skulle ni säga om volvo helt plötsligt säger: "Man behöver aldrig byta olja i våra motorer längre, det ingår inte i servicen". Skulle du då tro att motorn håller 30 000 mil? Nej just det, precis samma gäller växellåda, vinkelväxel osv.
av Psyko
Addict skrev:
Psyko skrev:Trångsynt ........
Är jag trångsynt för att volvo inte servar sina bilar ordentligt?

Skulle du kunna köpa en volvo med automat som gått 30 000 mil utan ett enda oljebyte i automaten?

Självklart går alla bilar sönder!!
Det är inte det vi diskuterar här!
Det jag vill göra känt är att volvos serviceprogram skadar bilarna istället för att underhålla dem.
Vad skulle ni säga om volvo helt plötsligt säger: "Man behöver aldrig byta olja i våra motorer längre, det ingår inte i servicen". Skulle du då tro att motorn håller 30 000 mil? Nej just det, precis samma gäller växellåda, vinkelväxel osv.
Skadar bilarna istället för att underhålla dom ??
Oljebyte i lådan görs på kundbegäran, det står klart o tydligt
i instruktionsboken att oljebyte rekomenderas på bilar som drar tungt o mycket. Det är alltså upp tilll användaren........ Det skiljer ju en del på hur människor använder sina bilar, en bil utan drag tex sliter ju inte på oljan i automaten på samma sätt som en med drag.
Vinkelväxelns olja går ju inte att jämföra med varken motorolja eller automatlådeolja, den har ju inget slitage på det sättet utan är ju bara smörjande. Vi kan ju ta en liknelse, hur ofta byter man olja i en bakaxel på en 740/940 ? ALDRIG, går dom sönder pga det ? NEJ det gör dom inte.
av Addict
Psyko skrev:Skadar bilarna istället för att underhålla dom ??
i instruktionsboken att oljebyte rekomenderas på bilar som drar tungt o mycket. Det är alltså upp tilll användaren........ Det skiljer ju en del på hur människor använder sina bilar, en bil utan drag tex sliter ju inte på oljan i automaten på samma sätt som en med drag.
Vinkelväxelns olja går ju inte att jämföra med varken motorolja eller automatlådeolja, den har ju inget slitage på det sättet utan är ju bara smörjande. Vi kan ju ta en liknelse, hur ofta byter man olja i en bakaxel på en 740/940 ? ALDRIG, går dom sönder pga det ? NEJ det gör dom inte.
Hur många kunder vet att oljan ska bytas? Finns det öht någon som läser en instruktionsbok idag? Volvo vågar inte lägga in automatlådsoljebyte i serviceprogrammet för att det då skulle bli för dyrt och avskräcka kunder från nybilsköp.

Går bakaxeln på en 740 sönder? Oftast inte.
Går vinkelväxeln sönder? JA OFTAST!
Ser du skillnaden eller måste jag rita en bild? :roll:
av Psyko
Addict skrev:
Psyko skrev:Skadar bilarna istället för att underhålla dom ??
Hur många kunder vet att oljan ska bytas? Finns det öht någon som läser en instruktionsbok idag? Volvo vågar inte lägga in automatlådsoljebyte i serviceprogrammet för att det då skulle bli för dyrt och avskräcka kunder från nybilsköp.

Går bakaxeln på en 740 sönder? Oftast inte.
Går vinkelväxeln sönder? JA OFTAST!
Ser du skillnaden eller måste jag rita en bild? :roll:
Är du trög ?????
Vinkelväxeln går inte sönder pga att oljan blir dålig !!!
OM den går sönder beror det oftast på att hylsan blir sliten INTE PGA oljan, ska jag rita en bild :shock:

Är det Volvos fel att folk inte läser Instruktionsboken ?
En bil med automatlåda som används normalt behöver inget oljebyte i lådan, används den som dragbil osv kan den behöva det, detta framgår av Instruktionsboken.
Varför ska man lägga in oljebyte i servicen om det inte gynnar alla ?
Det är väl bättre att hålla priserna nere och låta kunden välja vad denne vill ha utfört ??
Användarvisningsbild
av gooose
Verkar vara infekterat här

'En fråga i samma anda

Är det någon på detta forum som vet om andra märken(dom vanligaste)
utför detta i sina(standard) servicar som volvo har som tillval?

Lite nyfiken bara
av bsba
Fick den "vanliga" V70 awd också Haldex från 2003 års modell?
av staffann
Samtliga fyrhjulsdrivna Volvos fick Haldex generation 2 årsmodell 2003. S60 AWD hade dessutom Haldex generation 1b från det att den kom 2002 års modell.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]