Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Har en v70 2.5t -05 manuell som nyligen passerat 30 000 mil.
Hade inne den på besiktning i början av året och fick lite anmärkningar på saker där främre bussningen i länkarmen var en ”bra att veta”.

Köpte bussningar och kämpade ur den gamla och i med den nya. Inga bekymmer att få dom på plats heller.

Nu kommer dock problemen.
Skulle provköra och se om jag blivit av med missljudet när jag hör något smälla till. Visar sig vara ett missförstånd på höger sida så allt satt inte fast och tydligen så rök drivaxeln då.

Beställde en ny som var till en automat. Såg inte detta utan jag körde ut med den och rullade ner för garageuppfarten, körde iväg kanske 30m innan vänster drivaxel rök så stannade bilen. Knuffa in den igen och såg då att det läckte olja ur växellådan. Det sprutade inte ut men droppade lite. Läckte kanske ut 1-2dl.

Insåg då misstaget med drivaxeln, att det var till fel låda. Fixade oljan i växellådan iaf och satte på två nya drivaxlar. Både höger och vänster. Rätt denna gången.

Efter detta så tycker jag att jag känner ett visst skrapande i växellådan. Framförallt på lägre växlar. Min första tanke var inte växellådan dock så körde med det och på femmans växel så känns inget.
Det skrapande ljudet försvinner vid friläge.

Nu är det en skrothög som har ett par andra fel också. Dock lättfixat jämfört med växellådan men det här gav mig verkligen anledning till att ta en resa till skroten.

Men det jag funderar på är vad som kan ha hänt. Jag fick ju i drivaxeln till automatlådan utan att det tog emot på något sätt. Min uppfattning är att det inte höll tätt bara men drev hjulet som vanligt.

Är det någon som har någon teori om varför det hänt?
Eller har jag bara otur och råkade ut för något som hade skett om ett par mil ändå pga gammal låda?

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]