Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FredoFrance
Hej på er alla.
Jag har precis köpt en S80 2.4T -2001. Eftersom man har en "ny" bil så hör man sig för lite extra. Så är fallet med denna S80.

När jag växlar från 1:an till 2:an "normalt" så precis när man släpper på kopplingen så "klonkar" det till på höger sida, typ i närheten av H.däck eller på höger sida under huven.
Kan även få klonket om man ligger på 2:an och gasar, sen släpper på gasen för att sen snabbt gasa igen.

Kommer även på 3:an till 4:an.
Jag e ingen expert alls på bilar, men jag ser att den översta bussningen som sitter mot torpedväggen är sprucken, och vid ett test idag så ser man att motorn kränger...men kan det orsaka detta klonk ?...på förhand tack.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Byt övre fästet, de där gummibussningarna spricker rätt fort. Kan ju vara läge att kolla de andra motorfästena också: momentstaget mitt under motorn, en stor gummikudde framför och en bakom motorn och så gummiklossen under motorn vid remskivan.
Och kolla drivknutarna; lyft ett framhjul i taget, vrid det för hand framåt och bakåt samtidigt som du håller ena handen på drivaxeln. Det ska inte kännas något märkbart glapp i ytterknuten när man växlar riktning. Och förstås inte i innerknuten heller. Lite glapp i växellådan är dock helt normalt.
Det förekom att verkstäderna limmade ytterknutens spline inne i hjullagret när kunder klagade på klonk då de la i backen. Dock inget kul den dagen man behöver ta isär dem.. :-/ Fett på splinen är bättre. Kolla föralldel att inte centrumskruven i navet sitter löst.
av FredoFrance
Oki doki, tror som du säger att det e lika bra att byta alla bussningar om man ändå håller på, min polare som sålde mig bilen har billyft så, passar på att kolla drivknutarna (vilket jag mest tror på).

Tack för svaret.
Användarvisningsbild
av Erik Å
De två runda oljefyllda kuddarna som bär motorns vikt tror jag inte gärna att man byter i onödan. :-) Men kolla hur de ser ut..
av FredoFrance
Hej igen, jag har inte bytt nått än, jag har beställt bussningar ...den övre och den undre till lådan. Men nu har jag ännu mer ljud....när jag åker på 2:an och sen släpper lite på gasen så den precis är i dragläget så kluckar det fram / höger...o som innan vid växlingar...personligen tycker jag att det låter som drivknut (inre)...eller kan bussningarna göra detta ?

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]