Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcusen
Hej! Säker med ljus och lykta nu efter lösning på detta..

Gäller Volvo V70N -06

Fått felkod ECM-223b rear heated oxygen sensor (HO2S), Bank 1. Signal missing och även
P0036 HO2S heatet control circuit Bank 1 Sensor 2.

Bytte bakre sonden till en eftermarknad från NTK med samma färg på kablar osv men utan resultat och även bytt säkringen.

Tänkte att happ får väl köpa en Volvo original sensor då. När jag pratade med Volvo sa han att Bank 1 kan också betyda att det faktiskt är den främre/ övre sonden som felar.

Så nu vet jag verkligen inte vad jag ska göra.

Byta främre eller bakre sonden? Som sagt den bakre nya sonden passade utan problem med samma kablar och färger men i och med att det inte gav något så känns det ändå som att främre kanske är paj iallafall. Vill inte betala Volvo 2500kr för felsökning… Isåfall kan jag lika köpa bägge sonderna från Volvo och ändå ha betalat samma summa som om dom felsöker och byter korrekt sond?

Sitter racekatt och bilen är mappad, inte trimmad med strimsteg utan mappad.
av S6024t
Man kan faktiskt mäta upp lite värden på en lambdasond,även om den får kräm till förvärmingen med en multimeter, helst med en analog..
av Marcusen
Jag tänkte försöka att läsa ut lite livedata.

Det som gav mig huvudbry var när Volvo sa att ”Bank 1 brukar betyda främre lambdasonden” även om det går emot allt jag har läst runt på nätet. Får läsa ut och titta ikväll på livedata.
av frippe64
Varje bank har två sonder, en reglersond och en diagnossond), och i ditt fall pekar det på diagnossonden.
Det kan ju även vara fel på kablaget till sonden.
av Marcusen
Ja det är precis det jag tänker. Antar att det jag kan göra är att mäta på kabeln till lambdasonden med en multimeter?

Läste i ett inlägg ”Pettsson” gjort att det ibland är så att sonden inte är kompatibel med bilen så antingen är det, det som är problemet eller kablage. Vet ej hur troligt kablaget är egentligen men absolut allt kan hända.

Någon som vet om det finns att köpa? Vart sitter andra änden så att säga? Haynes säger inte mycket om det.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]