av kallesiro - tis 22 mar 2022, 06:29
- tis 22 mar 2022, 06:29
#1493175
Hej.
Jag har en -01 T5 som i snart ett år haft samma problem, startar bara på andra försök, nästan aldrig på första.
Men inte mera om det i denna tråd, men klart letar jag ännu felet, alltid när jag tror jag hittat en ny möjlighet/orsak till problemet.
Insprutningen styr ju själv kallstarten med att mata in extra bränsle när motorn är kall.
De finns ju en givare vid termostaten, som åtminståne styr mätaren inne i kabinen, men var finns den givaren som berättar om för ecun motorns temperatur? dvs hur mycket bränsle skall matas för att motorn startar bra? En sån måste ju finnas?
Temperaturmätaren inne visar samma som alltid förr, jämnt i mitten, rakt upp, vid körvärme, men kan de dinnas en annan givare försjälva motorn?
Bytta delar:
luftmängdmätare
tändspolor
tändstift
nya ventiler i vakumslangrana (checkvalve)
nytt pcv system
spjällhuset polerat
bränslepumpen
bränslefilter
vvt solenoid
vvt "hub" vet inte vad den heter, i ändan av axeln
fördelningsrem med allt som behövs
Tänkte på att ännu byta spridarna, dom är ju 320t km medkörda, vem vet om dom fungerar som dom skall.
Allt detta började en vecka efter att jag fick en jättebra ide att pröva tanka häften och hälften 98/etanol.
Vet ju inte om de har nåt med saken att göra eller var det bara ett sammanträffande, de sku stöda teorin på spridarna, att de inte tyckte om det och fick stärv.
När bilen går, märks inga problem, går fint o jämnt, och effekten finns kvar.
Tomgång på 750.
Men lönar de sig att byta givaren vid termostatet, eller finns de en annan som styr insprutningen?
Tack för hjälpen.
-Kalle
Jag har en -01 T5 som i snart ett år haft samma problem, startar bara på andra försök, nästan aldrig på första.
Men inte mera om det i denna tråd, men klart letar jag ännu felet, alltid när jag tror jag hittat en ny möjlighet/orsak till problemet.
Insprutningen styr ju själv kallstarten med att mata in extra bränsle när motorn är kall.
De finns ju en givare vid termostaten, som åtminståne styr mätaren inne i kabinen, men var finns den givaren som berättar om för ecun motorns temperatur? dvs hur mycket bränsle skall matas för att motorn startar bra? En sån måste ju finnas?
Temperaturmätaren inne visar samma som alltid förr, jämnt i mitten, rakt upp, vid körvärme, men kan de dinnas en annan givare försjälva motorn?
Bytta delar:
luftmängdmätare
tändspolor
tändstift
nya ventiler i vakumslangrana (checkvalve)
nytt pcv system
spjällhuset polerat
bränslepumpen
bränslefilter
vvt solenoid
vvt "hub" vet inte vad den heter, i ändan av axeln
fördelningsrem med allt som behövs
Tänkte på att ännu byta spridarna, dom är ju 320t km medkörda, vem vet om dom fungerar som dom skall.
Allt detta började en vecka efter att jag fick en jättebra ide att pröva tanka häften och hälften 98/etanol.
Vet ju inte om de har nåt med saken att göra eller var det bara ett sammanträffande, de sku stöda teorin på spridarna, att de inte tyckte om det och fick stärv.
När bilen går, märks inga problem, går fint o jämnt, och effekten finns kvar.
Tomgång på 750.
Men lönar de sig att byta givaren vid termostatet, eller finns de en annan som styr insprutningen?
Tack för hjälpen.
-Kalle