Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MadeinTorslanda
Hej!
Min S80 -01 går mjukt och fint. Stötdämpare och fjädring gör sitt jobb
men ändå upplever jag bilen som lite "sladdrig" i sidled vid svängar.
Jag kan inte så mycket om sånt tyvärr men kan det vara krängningshämmarna som är slut?
Tack för goda råd!
av sicnarf
Har du besiktat bilen nyligen? Annars kan du få lite svar vid nästa besiktningen. Man kan också boka bildiagnos på Svenskbilprovning.se för att upptäcka såna fel. Bildiagnosens innehåll
Bildiagnosen tar ungefär en timme och utförs av specialutbildad besiktningspersonal.

Först går vi igenom bilens yttre (plåt och lack) och inre, där slitage, reglage, inredning med mera bedöms. Sedan tar vi ut bilen på en ordentlig provkörning.

Vi kör i olika hastigheter, testar alla växlar och kontrollerar körstabilitet, vibrationer och hur bilen beter sig på vägen. Då känner vi också hur motor, kraftöverföring, styrning, fjädring och bromsar fungerar under körning.

Avslutningsvis kontrolleras däck, chassi, karosseri och rostskydd. Du får en fullständig och omfattande genomgång av bilen.

Boka Bildiagnos
av panth0n
Samtliga. Innefattar b.la. länkarmsbussningar, subframebussningar och ev krängningshämmarstag. Rör hjulet sig (inte snurrar) åt något håll när du sparkar eller ruckar på det så är det en bra indikator på att något är slitet iallafall. En verkstad borde inte ta så mycket för att rucka lite i bakvagnen kan jag tycka.
Användarvisningsbild
av Erik Å
sicnarf skrev: ons 09 mar 2022, 18:53 .. Du får en fullständig och omfattande genomgång av bilen.

Boka Bildiagnos
Var det där smygreklam? :-/ :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om dämparna är original så är det nog risk att de bakre är slut..
Jag bytte på min V70 -00 förr-förra sommaren, framdämparna var faktiskt förvånansvärt okej.
Men de bakre.. ajajaj :-/ Inte så att bilen kändes gungig när man hoppade på dragkroken men det var i princip noll motstånd när man tryckte ihop de lösa dämparna. Nu har väl S80 kanske helt andra dämpare.
Sen har jag noterat att med olika fabrikat (dock samma dimension) på fram resp bakdäck kan man få läskiga överstyrningstendenser :oops: Minskar dock med ökat däcktryck bak.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]