Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En blinkande motorlampa betyder misständing:
https://www.hollenshades.com/my-check-e ... ould-i-do/

Jag var med om att elektroden lossnade på ett av mina tändstift en gång. Då hackade den vid gaspådrag, men gick ok vid mindre belastning. Fick nån förklaring om att olika feta blandningar var olika svåra att antända och att det kunde bli gnista mellan foten av stiftet och mitten av elektroden trots att det fattades ganska mycket.
m2c skrev:En blinkande motorlampa betyder misständing:
https://www.hollenshades.com/my-check-e ... ould-i-do/...
Intressant!
Men OBD-läsaren iCarSoft CR) visar inte att någon av cylindrarna missar en gnista... (om den är något att lita på)
Jag trodde att motorlampan uteslutande hade med avgasreningen att göra - att den inte fungerar som tänkt.
(nu kanske problem inte utesluter att avgasreningen inte fungerar...)
  • Bad spark plugs
  • Bad ignition coils
  • Faulty ignition wires
  • Bad timing belt
  • A faulty EGR valve
  • Clogged fuel filter
  • Dirty fuel injectors
  • Vacuum or gasket leaks
  • Electrical problems
  • Bad oxygen sensors
Av dessa komponenter är det bara bränslefiltret och tändstiften som är bytta (< 1.000mil sedan)
I övrigt har jag dålig koll - eller ingen koll alls...
Albireo skrev: Av dessa komponenter är det bara bränslefiltret och tändstiften som är bytta (< 1.000mil sedan)
I övrigt har jag dålig koll - eller ingen koll alls...
Ta upp stiften och kolla på hur de ser ut, är ju en bra första åtgärd som inte kostar något. Kolla om något har fått annan färg eller ser avvikande ut i övrigt.
Kolla det som ”SubMarine” skrev ovan. Har varit med om något liknande vid en påfartssträcka med gaspådrag. Tvärdog och gick över till tomgång. Jag visste direkt vad som hänt. Jag hade glömt att sätta fast det stora plaströret över plastkåpan som täcker tändspolarna. Återmonterad och åtdragning av en slangklämma som håller röret på plasts. Okej igen.
Titt på det rörets bägge ändar om någon har släppt.

God Jul
Lennart
SubMarine skrev:....Kolla att rören/slangarna från utloppet på turbons kompressorsida fram till inloppet på insuget sitter fast som de ska.
Vet inte vad jag "hittat" - Upptäckte rätt snart att det långa plaströret tvärs över motorn inte satt bra i bakkant (vet inte vad det är till för).
Tänkte skruva fast slangklamret, men upptäckte att 1/3del av slangen (under klamret) var borta.... Här fanns det ett läckage....

Nu är planen att skaffa en ny slang. Ringde Bilbolaget (var inte enkelt - när jag inte vet vad slangen är till)
Samt de hade ingen hemma.. Men till slut fick jag två artikelnr - som jag sökte på .:
- 9179002 inner diam. 52/50 mm - Enligt AutoDoc - Gates - Silikon - längd 65mm? - (Pris 154kr)
samt
- 31261370 diam. 60 mm Enligt (BUGIAD Laddluftslang - Autodoc längd 65mm - (pris 120kr))

Men VParts - Tryckslang menar att 31261370 har en diameter på 48 / 52 mm Armerad Gummislang, (pris 259kr)

Hos Biltema finns denna SILIKONSLANG 2" (2" = 2,54 * 2 = 51mm)

Har inte tagit lös befintlig slang och mätt (-24grader kallt ute...)
Vilken kvalité bör man satsa på? (gummi / plast?)
Antag att VPARTS har rätt slang dimension 48 mm / 52 mm av gummi. (vet inte dimensionen på Bilbolagets slang)

Skulle en 2" silikonslang från Biltema fungera (oavsett dimension på bilen?)
Eller måste måtten vara exakta?
SubMarine skrev: mån 20 dec 2021, 12:29 Du har inte skjutit någon tryckslang eller liknande? Tänker eftersom det hände vid just en omkörning.
Korrekt anaalys!
Ett långt luftrör ligger över motorn. Mellan det luftröret och turbon sitter en kort slang (65mm?).
Den hade spruckit (ålder?).
Köpte en Biltema Silikonslang 2" - 33-208 samt 2st rejäla Slangklämmor 2" - 33-212. Lösningen verkar fungera bra. (än så länge :-D )
Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]