Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag kollade varför jag fick P0420 på min Volvo V70 2004:a, det jag upptäckte med hjälp av ett livetest på lambda sensor 1 (främre) var att den inte pendlar upp och ned så mycket som den ska. Värdena pendlade runt 0.0 mA ned till -0.1mA och upp till +0.04 mA som best/mest, vilket jag tycker var för lite? Ska det inte vara mer på främre sensorn?
När jag sedan tog bort kontakten till sensorn och mätte i kontaktdonet som kommer från Datorn på bilen, där fick jag på pinne 1 typ 2.8V och pinnen bredvid samma rad 2.45V 3:e pinnen 0.02V (antar att den var jorden) pinne 4:a bredvid den 14.31V. Detta när bilen var igång. Mäter jag mellan pinne 4:a och "jorden" på pinne 3 så får jag 13.81 Volt så det är ju inget fel på jorden i alla fall?

Då tog jag sedan och mätte från jord på bilen lite varstans på motorns bultar och andra mot pinne 3 som jag antar då är jorden på kontakten från datorn, då fick jag 98kOhm!? Har jag Jordfel ifrån boxen då?? Ska det inte gå ned till typ 0 Ohm där också?

Har även mätt mellan pinnarna till sensorn och ingen av dem gav typ 0 ohm, som jag vet ska det vara 2 pinnar som ska ha en "sluten" krets, den för uppvärmningen av sensorn men det var inga pinnar som gav utslag på Ohmen. Men bilen ger ingen felkod på sensorerna bara kattens felkod P0420.

övrigt när jag tittar på livedata från bank 1 sensor 2 så visar den på värden mellan 0.01 Volt upp till 0.8 pendlandes upp och ned, den beter sig som den främre borde göra men antar att den här sensorn får spel för att den första inte fungerar som den ska?

Tack på förhand.
Nu tog jag loss sensor 1, den före katten och mätte de 2 svarta polerna i kontakten till sensorn, de jag tidigare kallat pinne 3 och 4:a. Inställt på 200 Ohm på multimetern så gav den 2.7, kan detta stämma, eller är det för lågt? Vart hittar man specs på detta?
2.7 ohm låter ju som ptc-värmeelementet. När det är kallt vill säga, när det sen värms upp ökar resistansen och strömmen går ner. Det fungerar som en termostat med andra ord :-)
Syresensorn är väldigt högohmig har jag för mig..
Aha, ja nu mätte jag mellan de två svarta kablarna på sensorn när den var kall. Då menar du att om den hade varit varm så hade den visat på höga ohm alltså. Då kanske den fungerar i alla fall, tycker ju att boxen hade gett felkoder på sensorn om det var den det var fel på men nu får jag bara P0420 men hoppas ju på att det inte ska vara katalysatorn som är körd.
Positive Temperature Coefficient = ett motstånd som ökar resistans med ökande temperatur. Inte bara linjärt utan det brukar ha en distinkt omslagspunkt vid en given temperatur.
2.7 ohm ger en effekt av 13.5V^2 / 2.7 = 67.5 Watt. Som en större lödkolv, jo det blir nog rätt lagom för att snabbt värma upp lambdasensorn till något hundratal grader vid en kallstart.
Ok tack då vet jag.

Bytte tidigare en vakuumslang för PCV:n som var så tunn så den sögs ihop av vakuumet och täppte till, efter det fick bilen mindre antal random felkoder och trimvärdena blev bättre.

Kollade MAF:ens flöde på tomgång och det är varje gång bilen är varmkörd på runt 2.6-2.8 g/s. Min bil har 5 cylindrar och jag hörde någon tumregel att man skulle ha runt samma som antal cylindrar, då borde jag väl ha 3.5-5 åtminstone? Eller stämmer inte det? Kan MAF vara skitig? Absoluta gasspjällsläget är 2-2.4% på tomgång, vilket tyder på att allt är som det ska i spjäll-huset. Bilen har riktigt bra trimvärden runt 0% +- 3% i övrigt. På både LTFT och STFT men oftast ligger LTFT på 0% +-1.6. När bilen är kall visar både kylartemp och Luftintaget på samma temperatur, så då verkar ju detta lira också.

Har även slitit ur databoxen under ratten, kollat kablage och komponenter efter spår av oxidation eller annat skräp men den såg som ny ut.

Kan inte se något tecken på oljeläckage heller, mätstickan visar på samma nivå varje gång jag tittat.

Verkar vara random på felkod P0106 (MAP:en) som kommer sällan men det tror jag är på grund av den övriga huvudsakliga koden P0420, jag gissar på att jag har problem med katten och har köpt en ny modellanpassad från Biltema, den borde hålla tillräckligt länge för bilens resterande levnadsår. Ska brotta fast den i helgen som kommer, så får vi se. Originalet som sitter på gick ju inte genom besiktningen och alla värden jag ovan nämnt tyder ju på att bilen går bra i övrigt?
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]