Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnDooe
Hej

Jag blir tokig, försöker hitta information på Internet om vart dessa sensorer sitter men hittar inte vart de sitter på en Volvo V70 2004:a bensinare.

Den ena verkar sitta någonstans vid luftintaget, får dessa två koder ibland efter lång körning, ena ena gången och andra någon spontan annan gång.
Bilen ryker mycket och stinker avgaser, verkar gå fett men den går trots detta enligt mig bra både på tomgång och varv. Bilen känns inte klen men jag börjar känna mig klen varje gång jag ser den där benade motorlampan.
Någon som vet mer om detta, kan lysa mig i rätt riktning, kanske vet någon Youtube film som jag inte hittat?
Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 JohnDooe, redigerad totalt 0 gånger.
av JohnDooe
Nu har jag använt en läsare för att läsa av MAP sensorns värden.. Vid tomgång typ 740 varv/min är den på runt 30kpa pendlar till till 29 och upp till 31 men håller sig mest på 30kpa. Varvar jag upp till 3000 varv/min och håller varvtalet så sticker den upp och sedan ned och upp igen till typ 29 kpa där den håller sig sedan.
Gör jag samma sak igen men varvar upp till 2000 varv/min så stannar den på runt 25-26 kpa, ska den inte upp på 29-30 där också?? Den ska väl stabilisera och hålla samma värden?
Problemet jag har annars är att när jag åker ett tag så kommer kod P0106, den koden kommer oftare än P2227
Kan runt 30 kpa vara rätt värde i Södermanland tro?

Jag har hittat MAP sensorn by the way
av JohnDooe
Verkar som jag fått bort kod P0106 (även P2227) den har inte kommit efter jag bytte en glapp-sittande vakuum slang till MAPpen men efter 10 mil kom mitt tidigare problem som jag talat om i en annan tråd, nämligen kod P0420 för katten. KPAn för MAPen kan tydligen vara på olika värden beroende på allt möjligt har jag fått lära mig nu.
Frågor jag har mer är om motorlampan kommer igång även om man kör med live data läsning medan man kör, eller stör liveläsningen ut det hela från de vanliga testerna boxen gör?
Nåväl jag ska ta en lång körning till ikväll så får vi se hur julgranen till instrumentbräda kommer lysa då, sista körningen innan pengarna är slut och jag måste lägga mig med nötter bakom soffan och gå i ide.

Får väl se om den här "blogg-tråden" får någon lösning.
AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett "[…]

Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]