Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena,
Har stött på lite problem med min V70n av 2001 årsmodell.
Köpte den med ett spjällhus som levde livet, varierade starkt i varvtal och svarade knappt på gas. Även lite misständningar. Köpte ett begagnat spjällhus med samma serienummer (8644345) utan att tänka så mycket på det, satte i det och bilen gick betydligt mycket bättre, svarar bra på gas, inga misständningar.

Blev först riktigt glad när allt verkande fungera men märkte fort att tomgången hade andra idéer. Vid kallstart ligger bilen på 800 varv precis som den ska, men går efter ca 30sek upp till 1500 och förblir där. Har låtit bilen stå igång i ca 20 min med samma kvarstående problem.
Har provkört den och allt funkar fint, förutom att tomgången alltid ligger på 1500.

Riktigt irriterande, har nu läst runt en del angående spjällhusen på dessa tidiga modeller och insett att det inte riktigt är pålitliga grejer haha.
Så funderar på om mitt begagnade spjällhus är felet eller om det kan vara något annat. Det första jag misstänkte var en vakuumläcka, men har inte hittat någon. Tjuvluft hade ju varit ganska rimligt annars.

Har inte skruvat på dessa bilar innan och tänker att jag vänder mig till lite mer kompetenta folk inom ämnet för lite vägledning.

Uppskattar all hjälp!
Tack.
Använde startgas och inspekterade slangarna, flera såg inte ut att vara i toppskick men fick ingen reaktion på startgasen.
Ska kolla felkoder men tar en stund då jag inte har direkt tillgång till en felkodsläsare.

Vad menas med att den kanske behöver ny mjukvara?
AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett "[…]

Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]