Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Volvo-vänner,

jag har en S80 -05, 170 hk som plötsligt går väldigt dåligt. Låter som om den går på tre cylindrar, tomgången vandrar, varvräknarnålen guppar som ett pimpelspö, kylfläkten startar efter några sekunder och går konstant på fullvarv.
Det spelar ingen roll hur mycket jag gasar, kommer ändå inte över 1500 varv.
Det lustiga är att jag inte får några felmeddelanden i displayen, motorlampan lyser heller inte.

Jag har tittat runt på forumet och det närmaste mitt problem jag hittat är en som hade liknande problem och då var ECM:en boven i dramat.
Skaffade mig en felkodsläsare avsedd för Volvo och kopplade in den... Den börjar skanna allt, MEN när den kommer till ECM så börjar den "läsa" och sedan går den bara förbi och fortsätter med övriga komponenter. Efter att skanningen är utförd visas alla komponenter (med "OK" eller felkoder) förutom ECM:en, den finns inte med.
Jag provade då att manuellt läsa av ECM:en och får ett meddelande att "kontakt med modulen kan inte upprättas" eller något sådant.
Så, jag ser det som att många indicier pekar mot en kass ECM.
Min fråga är, kan man då ta en begagnad ECM från vilken Volvo som helst (så länge det är en med nr 08692554 A, som jag inbillar mig är originalnumret), eftersom modulen i vilket fall som helst måste programmeras med min bils data?
IMG_20211230_155210~2.jpg
IMG_20211230_155210~2.jpg (374.63 KiB) Visad 507 gånger
Jag menar, många andra delar är ju lika för S80, S60, V70 osv. av samma årsmodellserier/plattform.

Tacksam för alla svar!
Mvh Björn
Jo jag är med på att det inte bara går att byta box rakt av, men min fundering var mer om en box från t.ex. en S60 eller V70 -04 skulle funka. Boxen måste ju i vilket fall som helst programmeras om med min bils data, alltså tanka över informationen från min bils box till den nya/begagnade boxen.
Jag har tittat och även V70 från-03 (bl.a.) har samma nummer på ECM:en som den som sitter i min S80 från -05, så det borde gå använda tycker jag.

Läsaren är en billig tingest från Jula, dock den som är avsedd specifikt för Volvo.
AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett "[…]

Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]