Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ostene
Gjorde ett misstag genom att byta till högfriktionsdäck (Michelin) och inte kollade trycket i däcket.
Ville provköra bilen efter omfattande renovering av detaljer runt motorn. Tyckte bilen uppförde sig
lite underligt när jag backade ut från garageplanen. Det kändes som om det var en massa små pucklar
på asfalten, så bilen ryckte sidledes när den backades bakåt. Ett par dagar senare efter någon mils
körning kollade min son på ena framdäcket när jag backade. Då var det vädigt platt mot marken och uppförde
sig konstigt, däcket rullade inte jämnt över isen på asfalten utan for sidledes fram och tillbaka.
Åkte till bensinmacket och pumpade däcket. Trycket var då bara 1.0 bar i stället för 2.2 bar.
Mönsterdjupet är 5 mm på däcket. Det verkar inte läcka luft, men frågan är om jag vågar åke med detta
misshandlade däck med risk att få punka på motorväg och hamna i allvarlig olycka?
ostene
Trycket i däcket var runt 1.0 bar. Fälgen slog inte i mot marken för då hade däcket slitits sönder
enligt en bilverkstad som säljer och monterar däck. Med rätt tryck 2.2 bar så går bilen fint
på vägen och helt rakt när jag släpper ratten. Inga konstiga ljud heller. Höger drivaxel har ett relativt
stort glapp så det kan ha förorsakat konstigheterna när jag svängde tvärt i mycket låg hastighet.
Fullt ax (210 hk) på torr asfalt funkade som vanligt helt utan oljud eller konstiga dragningar sidledes.
Vågar jag köra med tillåten fart på motorvägen nu månntro. Jag tror det.
Köpte Clas Ohlsons lufttrycksmätare för att ha koll på däckstrycken hädanefter.
ostene
Antingen sätter du det hjulet bak eller så åker du till en firma som kränger av däcket och inspekterar insidan.
Om du bryr dig om din och andras säkerhet vill säga.
Har luften pyst ut så byter man vanligtvis ventilen och/eller monterar om så fälgkanten inte läcker.
av m2c
+1 på däckfirma, har det läckt ut en gång kommer det hända igen och igen.
Jag hade nyligen ett däck som jag fått pumpa då och då, de sa att fälgen var ärgad och la i en slang. Kostade 300kr för kalaset så det var ju ingen stor sak.
Jag har också kört med för lågt tryck ”pyspunktering” skruv i slitbanan. Vid koll av insidan kunde man få ut en grabbnäve gummismul från skadade däcksidor insida av däcket. Bytte direkt däcket till samma märke och mönster. Däcken var nästan nya så inget problem med ett nytt däck för min del. Jag ville inte risker bilolycka då barnbarnen ibland åker med oss och lika så mot andra medtrafikanter.
Låt en gummiverkstad kolla däcket och bytt om det är skadat!

God Jul
Lennart
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]