Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av denrullar
Hej,

Temp når inte "kl.12", utan strecket före. Jag har bytt termostat och kopplat ur fläkten, som gick på random och t.o.m. kylde motorn kraftigt vid motorvägskörning i ett par minusgrader.

Så två problem, dels temperaturen, dels fläkten som går på när den inte ska, någon som har något tips om fel?

Mvh
av denrullar
OK, tack, ska försöka lufta, men förklarar det också att fläkten går igång, alltså att temperaturen är högre vid sensorn för fläkten ( är det två olika sensorer för fläkten och mätaren?
Användarvisningsbild
av Jallemet
Det törs jag inte säga något om, kommer inte tempen upp så är antingen termostaten öppen (den var ju bytt så det är osannolikt) eller luft i systemet.

En del bilar kan vara svåra att lufta.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag förstår inte riktigt varför luft skulle göra att motorn inte når arbetstemperatur, snarare blir det väl risk för överhettning i toppen om det finns stora luftfickor?
Att sen värmen inte när ut till värmepaketet och kupen är en annan sak :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vad är det för bil och motor?
Dieslar kan bli tjuriga att få upp bra temperatur på om den bränsledrivna värmaren har gett upp, framförallt om det är minusgrader ute.
av denrullar
Bensin 208 hkr turbo, 20.000 mil. Problemet fanns i somras, fläkten gick på när jag stängde motorn varmkörd, även när det inte var särskilt varmt ute. AC finns, och fungerar, jag har av den från autoläge sedan tidigare i höst, möjligtvis går fläkten på mindre efter det, men det är oklart....
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]