Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iRunfast
Mors,

Har en automatiskt avbländbar backspegel som läckt vätska så halva spgelen är mörk. Sett att det går att byta ut glaset och behålla elektroniken. Glad i hågen köpte jag en beg spegel, tittade inte så noga då det stod elektrisk invändig backspegel. Min trasiga är som sagt automatiskt avbländbar och saknar således omkopplarreglaget som sitter undertill på en elektrisk icke avbländbar innerbackspegel. Är det bara den automatiskt avbländbara innerspegeln som har vätska bakom glaset för att det är just det som möjliggör automatisk avbländning? Eller har alla speglar vätska? Om så borde det funka att löda loss glaset i den jag köpt och ersätta det trasiga glaset med på min trasiga spegel. Man undrar ju vad det är som är elektriskt i den som inte är aut avbländbar? Är det månne bara elektronik till fjärren i spegeln kanske och därav kallas den elektrisk utan någon egentlig elektrisk funktion för föraren?

Sådan jag köpt...
https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... 03/8673081

Den jag borde ha köpt...
https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... -24779123/

....någon som fattar vad jag skriver, jag förstår knappt själv när jag läser :)

Hoppas på svar...

Tack!
Användarvisningsbild
av jiha1968
Båda spegelvarianter är "elektriska", då dom innehåller UEM-modulen som nyttas till Fjärr och Siren m.m.
(EDIT: Men spegelglasen är olika, manuellt spegelglas saknar självklart dom två anslutningarna till avbländningen)

Det torde gå att ta elektroniken från din gamla spegel i den nya manuella, och köra med manuell avbländning.
Men vill man fortfarande ha automatisk avbländning for man ta spegelglaset från en "auto-spegel" och löda det till elektroniken från den gamla spegeln.
(två tunna ledningar får lödas på spegeln, UEM-elektroniken får lossas mycket försiktigt från spegeln på dom tidigaste speglarna där UEM-elektroniken "limmad" till spegelglaset med tejp, nytta värme och plastverktyg/fisksnöre)
Senast redigerad av 2 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av iRunfast
Tack för svar, det ser ut att vara olika kontaktstycken i respektive spegel (utan att vara 100) så det går nog inte att flytta över min elektronik till den med manuell avbländning tyvärr.
Frågan var med om det var vätska i glaset på den med man avbländn för att bara kunna löda loss glaset och ansluta till min elektronik. Men gissar att det inte är det.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]