Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tordson
Funderar på att montera nivåreglering på bilen, men vad händer om jag ej byter fjädrarna ? dom ingår i satsen man köper från Volvo. På min förra V70 var dom fjädrarna från satsen så mjuka. Om jag behåller original fjädrarna blir den för hård så att den ej "pumpar" upp den ? eller varför byta fjädrarna ? Tacksam för tips. Tord
Användarvisningsbild
av CarMan
Tordson skrev:Funderar på att montera nivåreglering på bilen, men vad händer om jag ej byter fjädrarna ? dom ingår i satsen man köper från Volvo. På min förra V70 var dom fjädrarna från satsen så mjuka. Om jag behåller original fjädrarna blir den för hård så att den ej "pumpar" upp den ? eller varför byta fjädrarna ? Tacksam för tips. Tord
stöt dämparna pumpar upp bilen till en viss nivå, för at systemet ska arbeta bra ska fjädrarna vara lagom långa, annars så lirar dom inte ihopp.
av poan
Håller absolut med Carman. Stötdämpare (längd och hårhet) är avstämda med dämparen(nivomat). I 850 och V70 så används betydligt mjukare fjädrar vid nivomat. I 240, 7/940, S80 så använd betydligt hårdare oh längre fjädrar ihop med nivomat.
Nivomat är ett perfekt hjälpmedel om du avser att köra med mer än 2 pers och handväskan i en Volvo.
P-O
av Tordson
poan skrev:Håller absolut med Carman. Stötdämpare (längd och hårhet) är avstämda med dämparen(nivomat). I 850 och V70 så används betydligt mjukare fjädrar vid nivomat. I 240, 7/940, S80 så använd betydligt hårdare oh längre fjädrar ihop med nivomat.
Nivomat är ett perfekt hjälpmedel om du avser att köra med mer än 2 pers och handväskan i en Volvo.
P-O
Tackar för svar. På min förra V70 awd -97 så var fjädrarna så mjuka att det var hopplöst att ha någon last i utan att den såg nedlastad ut om den fått stå ett tag. På min V70 XC -02 så är det ej nivåmat men den är betydligt hårdare än den förra så jag är ju tveksam om det blir så att den blir för mjuk med nya fjädrar som ingår i satsen. Jag kör både med släpkärra och husvagn. Tord
av poan
Hej
Att den sjunker, i situationen "stillastående med last" är helt naturligt. Det är en följd av nivomatdämparens arbetssätt. Valet av fjäder vid olika applikationer av nivomat gör detta mer eller mindre uttalat och kan inte påverkas. Så om Volvo för V70 XC valt mjukfjäder+nivomat så får du leva med det. Om dom valt hård fjäder+nivomat så får du leva med det. Jag saknar information om den aktuella applikationen. Känner bara de som jag refererat tidigare. Jag har installerat nivomat på alla mina Volvo eftersom vi brukar ta med lite last (fyra cycklar på dragkroken + 6m dubbelkajak på taket + personlig utrustning för 4 pers) emellanåt och jag vill ha bibehållen körbarhet. Observera att i vissa fall måste dragkroken bytas mot kortare( för husvagn och kärra) pga det mindre nedhänget. Det går troligen inte att fixa ett eget koncept med bibehållen livslängd på dämparen. Du får kolla runt på nätet, men det är lite klent med info från nivomat (Sachs/Boge).
P-O
av Tordson
Jo, precis vad jag upplevt att under färd så är allt OK. Kanske man kan prova med att inte byta fjädrarna direkt utan att "prova sig fram". Tack för hjälpen, Tord
av poan
Ja visst kan du prova.
Se dock upp med att dämparen inte jobbar häcken av sig för att kunna hålla rätt höjd. Rätt höjd torde finnas uppgift om i VADIS. För S80 är den tex 20 mm högre än utan nivomat (om jag kommer ihåg rätt).
Ett sätt att kolla, är att jämföre fjädrarnas längd (obelastade) samt tråddia. Har dom samma tråddia, så talar ev skillnad i fjäderlängd (obelastad) om sklillnad i "viloläge" monterat på bilen.
P-O
av Tordson
Jo det var nog ungefär som jag också tänkt. Tack för all info, ska kolla i VADIS om måttet finns där. Tord

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]