Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lysse
Efter att ha varit trogen Audi ett tag nu så lutar det åt Volvo.
Blir en V70 Bi-fuel då man bor i storstaden och vill parkera gratis.

Är Bi-fuel en bra motor? Ngt som ofta är fel och som bör kollas upp innan man handlar?

Kan man chippa den som man gör med vanliga 140hk motorer eller ngt speciellt för Bi-fuel?

Den har ju tanken längre ner än vad en vanlig V70 har. Kan jag trots detta montera en vanlig sänkningssats på den?

Och självklart! Har ni ngt annat tips om vad man ska kolla in på en 02:a så berätta.

Hoppas på att bli en lycklig Volvo-ägare. :-)
Användarvisningsbild
av åsaboe
Jag har inte så mycket att komma med som svar på dina frågor eftersom jag själv är ganska nybliven Bi-Fuel-ägare, men jag kan ju i alla fall berätta att jag är mycket nöjd med min 2004 som vi haft sedan början av juni. Här i Skåne och Kristianstad har vi hyfsat pris på biogasen, våran V70 kostar 6:70 milen; skulle ha kostat rättare sagt, när vi köpte den var det kampanj från Sydkraft, vi fick en gascheck på 7.500:- och den räcker ett bra tag till ;-)

Gratis parkering är som du säger inte så dumt, bra bränsleekonomi och en jäkligt bra bil i övrigt gör ju inte saken sämre.

Motorn är ju samma som den i endast bensindrivna, men om det är lämpligt att trimma vet jag inte. Inte aktuellt för min del, rädd om garantierna och den räcker en bra bit som den är.

Så här långt har jag bara gott att säga om Bi-Fuel, trivs utomordentligt bra med den.
Användarvisningsbild
av Driver64
Har haft min V70 Bi-Fuel -03 sedan december 2004 och den fungerar utmärkt. När jag kom hem med bilen från bilhandlarn kände jag dock en stickande svaveldoft i garaget vilket berodde på en defekt gastryckregulator (sitter till höger om motorn framifrån sett) som läckte ut gas. Den byttes på garantin vilket var tur eftersom den annars är svindyr! Jag fick en tryckregulator av nyare utförande, cylindrisk istället för fyrkantig. Ställ bilen i ett garage och känn efter att det inte luktar, metangasutsläpp är inte bra för miljön!

Att chippa en Bi-Fuel är väl inte så fiffigt med tanke på den korta räckvidden man redan har på en gastank? 312 km på en tank är mitt rekord, 0,60 Nm3/mil till en kostnad av 5,30/mil. :D Utslaget på hela min körsträcka med bilen så har den kostat 6,42 kr/mil att köra på biogas.

Bi-Fuel har automatisk nivåreglering som standardutrustning (från -03 i alla fall, vet inte hur det är med -02, kolla om dämparna har gummidamasker) och det är väl inte utan anledning med tanke på att bilen är tyngre än en vanlig V70 och att gastanken hänger ner en del under bakdelen på bilen. Jag skulle aldrig våga mig på att sänka min...

En kompis som har en V70 Bi-Fuel -02 fick en uppgradering av gassystemet i sin bil som du nog bör kolla att den har fått. Han har också lite problem med ryckig motorgång. Min kan rycka till då och då vid 50 km/h på fyrans växel men inte så det stör så mycket.

Jag provkörde några 02:or innan jag köpte min 03:a och i flera av dem kunde jag höra ett irriterande pysande eller pinglande ljud vid gasdrift. Vid körning på bensin var det tyst.
Användarvisningsbild
av CarMan
bifule bilarna går bra, se bara till at den fått dom senaste uppgraderingarna om det är en äldre bil.

bilerna går på biogas, det är den gas som bildas när saker ruttnar 6 den gas är helt ofarlig för miljön. det är exakt samma gas som naturgas, men naturgas är inte bra för miljön, för den finns inte i det övre kretsloppet. man hämtar den från marken & tilför då mer av denna gas i atmosvären än vad et ska vara & då bidrar man till växthuseffekten. så tanka biogas om du kan välja mellan biogas & naturgas.
Användarvisningsbild
av CarMan
tror inte vanliga 140 trimet funkar på en gasbil
Användarvisningsbild
av Driver64
Biogas är ett väldigt rent fordonsbränsle men att släppa ut oförbränd biogas (metangas) i atmosfären är aldrig bra eftersom metangas är en 20 gånger värre växthusgas än koldioxid. Vid framställning av biogas till fordonsbränsle lägger man ner stor möda på att minimera gasläckaget för att inte miljövinsten med biogasen till viss del ska gå förlorad, och då är det viktigt att även minimera gasläckaget från bilarnas gastankar.
Användarvisningsbild
av CarMan
Driver64 skrev:Biogas är ett väldigt rent fordonsbränsle men att släppa ut oförbränd biogas (metangas) i atmosfären är aldrig bra eftersom metangas är en 20 gånger värre växthusgas än koldioxid. Vid framställning av biogas till fordonsbränsle lägger man ner stor möda på att minimera gasläckaget för att inte miljövinsten med biogasen till viss del ska gå förlorad, och då är det viktigt att även minimera gasläckaget från bilarnas gastankar.
inget som finns i det övre kretsloppet kan öka vexthuseffekten.
men om vi framställer exakt samma bränske från naturgas & släpper ut det, så har vi bidragit till växthusefekten då vi då frigjort ett ämne som inte fans med i det övre kretsloppet, vi får alltså en ökning av ett ämne.

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]