Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jison1968
Har köpt 2 st nya fjäderbenssatser från Skruvat.se på bilens reg.nr. och tänkte sätta dit dom. Dottern har ägt bilen tidigare och det satt någon form av coilovers på där ena fjädern var av. Därför köpte jag nya samt att jag inte vill ha den så låg längre.
Nu när jag har tagit bort båda gamla och ska sätta dit de nya så är det ganska stort avstånd innan jag kan få dit bultarna, samt stabilisatorstaget. Min fråga är om jag måste trycka ihop fjädrarna innan jag sätter dit dom, eller har jag köpt fel?
Det stod på hemsidan att de inte passar till sportchassi, men jag vet inte vad sportchassi innebär. Finns ingen elektrisk nivåreglering.
Bilagor
4055.jpg
4055.jpg (117.79 KiB) Visad 1222 gånger
IMG_4054.jpg
IMG_4054.jpg (115.58 KiB) Visad 1222 gånger
av ThomasNygards
Är det inte lättare att trycka ner spindeln än att komprimera fjädern?
Har själv vanligt chassi och på det aldrig har jag behövt någon fjäderkompressor för att lossa spindel och stabilisatorstag från fjäderbenet.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Börja med bultarna till fjäderbenet. Det bruker se ut sådär när man byter. Man får trycka "navet" mot fjäderbenet så gott det går och sedan dra eller bryta med en mejsel till man får dit en bult.
av MickeM
Krängningshämmaren får man alltid pressa ner för att få i staget i hålet.
Speciellt om andra hjulet står i marken.

Men sätt i styrspinden i fjäderbenet först.
Även den, får man pressa ner, eftersom länkarmsbussningarna lyfter uppåt.

Allt ser normalt ut på bilden.

Bilen kommer att gå bättre nu, speciellt efter dålig väg.

Men om bilen också är sänkt bak, bör det också åtgärdas nu. Annars blir det både att se och kännas knepigt.
av Jison1968
Tack för era svar. Det hjälpte mig verkligen då jag nästa var på väg att skicka tillbaka grejerna eftersom jag trodde jag köpt fel. Det var ju inte så svårt att få till det med lite bänd och tryck med kofot o kroppsvikt. Nu sitter dom på plats så nästa steg blir väl hjulinställning.
av PederL
Lyfter tråd , undrar lite ang i vilket läge som är bäst att dra fast de två bultarna som håller ihop nedre fjäderben mot spindeln ? Med dem lite lösa går det ju glappa på spindeln mot benet dvs känns som cambern påverkas , saken är den att jag ska göra hjulinställning om ett par dagar o vill ha så bra grundförtsättningar som möjligt
Bilen är V70 2,4 -05
av ThomasNygards
Skall de göra en komplett hjulinställning så kommer de väl röra dem ändå? Skall de bara toe så får du försöka sätta tillbaka där de satt= Svårt om man byter fjäderben.

Skickat från min KB2003 via Tapatalk

av borstarmicke
Hade samma problem som du o funderade hur tusan jag skulle få ihop det, men med lilla domkraften under spindeln så gick det fint, smidigare och med liite mer kontroll än kofot tror jag... ;)
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]