Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ostene
I Hyanes "Gör-det-själv handbok" i avsnitt 2A8-9 om montering av VVT-drev står följande
...
Montera kamlåsningsverktyget.
18. Vrid vevaxeln några grader medurs.
20. Sätt i låsningssverktyget för vevaxeln i blocket.
21. Vrid vevaxeln moturs tills vevarmen tar i mot låsningsverktyget som är instucket i blocket bakom startmotorn.
22. Tryck fast VVT-enheten/kamaxeldrevet på kamaxeln och sätt i den mittre torxfästskruven.
Dra åt skruven försiktigt.
23. Lossa bultarna som håller ihop kamaxeldrevet med VVT-enheten.
24. Vrid kamaxeldrevet så att bultarna sitter i mitten av de avlånga hålen. Dra åt försiktigt.
25. Vrid VVT-enheten medurs tills det tar stopp. Lossa mittre torxskruven.
26. Montera tillfälligt kamremmskåpan med markerningarna.
27. Fortsätt att vrida VVT-enheten medurs tills markerningarna på kåpan och VVT-enheten stämmer överens.
28. Dra åt den mittre torxfästskruven till angivet moment (120 nm). VVT-enheten får inte vridas när skruven dras åt.

Stämmer detta med andras uppgifter?

Är det samma förfarande både på insugningssidan och avgassidan?
ostene
av ostene
Försöker montera på remmen på de tre remhjulen.
Det verkar inte vara ett helt antal kuggar på remmen mellan de två VVT-dreven. Hur gör man då?
Prutar man på ett av kuggdreven eller delar man upp felet på båda två, så båda får
lite fel, men inte så mycket? Vevaxeldrevet skall ju också sitta på rätt plats samtidigt.
Eller är det jag som är vindögd?

ostene
av Storfot
ostene skrev: sön 21 nov 2021, 16:25 Försöker montera på remmen på de tre remhjulen.
Det verkar inte vara ett helt antal kuggar på remmen mellan de två VVT-dreven. Hur gör man då?
Prutar man på ett av kuggdreven eller delar man upp felet på båda två, så båda får
lite fel, men inte så mycket? Vevaxeldrevet skall ju också sitta på rätt plats samtidigt.
Eller är det jag som är vindögd?

ostene
Det är ju där dom avlånga hålen i dreven kommer in. Du får släppa på dom tre skruvarna och vrida lite på drevet om det behövs för att allt ska hamna rätt.
av ostene
Ja, men markerningarna sitter ju på de kuggdreven så jag tvingas ställe in dreven lite snett.
Det kan handla om en halv kugg eller så. Är det ok?

ostene
av Storfot
ostene skrev:Ja, men markerningarna sitter ju på de kuggdreven så jag tvingas ställe in dreven lite snett.
Det kan handla om en halv kugg eller så. Är det ok?

ostene
Ja dom gamla markeringarna har ju egentligen ingen betydelse längre. (Det kan ju vara bra att få dom att stämma så bra som möjligt så dom inte är på helt fel ställe och förvillar någon i framtiden, men som du märkt så är det ju inte säkert att det går att få det att matcha helt.)

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]