Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexanderzzon
Hej, häromdagen upptäckte jag att min V70 2.4 börjat läcka glykol, läcker när motorn är igång, vi har kollat alla synliga slangar samt tagit bort skyddsplasten under för att kunna se mer men vi ser bara att det rinner vatten men inte vart det kommer ifrån, sista stället vattnet når innan marken är framvagnsbalken samt länkarmen under drivaxeln på båda sidor beroende på vilket lutning jag står i. Bilen blandar ej vätskor. Känns som att jag är förmodligen inte den första personen med detta problem. En kompis rekommenderade mig att ta en sorts tätningspasta som man tar i kylet som ska täta bland annat packningar och eventuella sprickor till en viss storlek men osäker om det skulle fungera. Tacksam för alla svar!
av Storfot
Om du inte redan gjort det, så testa att trycksätta kylsystemet lite försiktigt och kolla om det läcker med motorn avslagen, det blir både enklare och trevligare att krypa under och kika då.
(Låt bli tätningsmedel om det inte är en sjunger-på-sista-versen-bil.)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lyssna när motorn har fått svalna efter att ha varit helt varmkörd, det är inte helt omöjligt att det fräser svagt där luft sugs in i kylsystemet pga undertryck

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]