Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av statsanställd
Tjena grabbar o tjejer, detta är mitt första inlägg.

Frågan lyder.

Vi har en v70n som firmavagn, kör post o lite annat i den och vi som kör den tycker att den är lite tam i maskin. Finns det nåt man kan göra själv för att få upp effekten förutom att lämna in den för chipstrim? Då jag som nicket antyder jobbar i statlig tjänst så behöver man inte ha ett intellekt av Einsteins kaliber för att förstå att det blir svårt att övertala chefen att vi vill lämna bilen på väss :D Antar iofs att med all modern motorstyrning o annat att det inte bara är att dra ett par varv på wastegaten gör att höja trycket lite...

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Loner
Tja sportluftfilter och sport avgas kan ju ge lite bättre gasresponse,
(men det koster ju mer än en enkelt chipstrimning)
98 oktan så minskar risken för spikning och det kan ge minimal med ökad effekt.

/L
av NCR
För att återknyta till "ett intellekt av Einsteins kaliber"...

Lägga ner pengar på trim till en bil du inte ens äger eller får lov att trimma....?

Enough said.
Användarvisningsbild
av hozz
Lägga ner pengar på trim till en bil du inte ens äger eller får lov att trimma....?
Håller fullständigt med NCR, men OK....alltid kul att få posten i tid också :)
Varför inte fråga chefen om ni inte kan köpa in någon T5:a eller en R istället. Det är ju bara vi skattebetalare som står för det.
Obs...Detta skrivet med viss ironi :wink:
Senast redigerad av 1 hozz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Ramon
Japp, NCR har rätt. Haha, rätt lol, köra ut post med en R, sånt jobb vill jag också ha :lol: Typ som att köpa en värstingdator för 30 papp för att spela patiens, liiite överdimensionerat...
av statsanställd
NCR skrev:För att återknyta till "ett intellekt av Einsteins kaliber"...

Enough said.
Hmm, skrev ju om det fanns nåt att göra själv... Tyckte väl inte det var så vansinnigt svårt formulerat, men tydligen hade jag fel. Tanken är naturligtvis sådan att vi som kör den inte ska lägga ner NÅGRA pengar alls med på den...Frågan var väl mer ställd om det finns nån enkel form av effekt boostning man kan göra liknande den som fanns på s och v 40 med slangen.

Ang skattebetalare så pyntar jag också skatt... :D Och vi skulle haft en T5:a men leveranstiden var för lång med tanke på utrustingen som vår bil har, punkasäkra däck, överfallslarm och okrossbara rutor och annat.

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]