Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av amatörmeken
Har idag en V70 modellår 05 som enligt manualen kräver en A5 olja.

Såvitt jag kunnat läsa mig till på nätet kan man hälla en A3 olja i en
motor som kräver A5 men inte omvänt, dvs en A5 olja i en motor
som kräver A3. Detta gäller åtminstonde så länge jag uppfyller viskositetskravet.

I manualen kan man även lösa sig till att 5W/40 en en fungerande
viskositet, dock finns ingen A5 olja på marknaden med denna
viskositet...

Att jag tappar bränslebesparingseffekten är jag införstådd med, men
finns det någon annan nackdel med A3 istf A5 ?
av jbl
A1 och A5 är lågfriktionsoljor och det är viktigt med att ha tillverkarens medgivande om man tänker nyttja dessa. Annars så kommer slitaget bli större än tänkt på motorn.

Att slå i en A3 olja i en motor som ska ha endera A1 eller A5 är helt safe om man har samma viskocitet på oljan.

Vidare så finns inte A5 med viskocitet 5W40 och det är helt enkelt att en 5W40 inte kan vara en riktig lågfriktionsolja pga viskocitetsspannet.

0W30 samt 5W30 kan vara A1, A5 eller A3. Notera att A5 är en bättre variant än A1 men kan inte ersätta som nämnts A3.

Skillnaden mellan dessa är viskociteten helt enkelt.

Som jag ser det med en 5W40 ger den ett bättre skydd för din motor. Men du kan ju välja en A3, 0W30 eller 5W30. Tvivlar dock på att man ser någon skillnad på bränsleförbrukningen. Däremot A5 mot A3 borde man kunna se en liten skillnad på i verkliga livet.
av jbl
Kan ju tillägga att ett stort slitage är när man kallstartar och då är ju en lågfriktionolja mycket bra i det avseendet.
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]