Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har en V70 2005 på vilken jag har bytat broms skivor, belägg o.s.v. Bromskolvar, styrpinnar o.s.v. går lätt. Tömde också broms systemet helt på bromsvätska. När allt var klart, fyllde jag på bromsvätska igen och luftade systemet. MEN: det går inte att få något tryck i systemet. Bromspedalen går helt ner i golvet, utan motstånd. Pumpar man går det att få upp ett visst tryck, men det försvinner direkt om man slutar pumpa och fortsätter trycka ner pedalen, så denna går i botten på några sekunder. Jag trodde det var huvudbroms cylindern så den bytade jag också, men samma resultat; inget bromstryck. Intressant är också att, när man trycker ner pedalen, hörs ett "tjirrande" ljud från en komponent som sitter framtill, ganska långt ner, till vänster i motorutrymmet, sett från förareplatsen. Detta ljud försvinner på några sekunder men återkommer igen så fort man trycker ner pedalen igen. Vad har denna komponent för uppgift? Uppenbarligen något med broms systemet!? Hur skall jag lösa problemet?
Enligt obekräftade rykten så luftar Volvo i monteringslinan genom att trycksätta bromsvätskebehållaren, den metoden spolar ur all luft ur systemet med en gång
Antingen köper man en "Luftman" (finns hos t.ex. Mekonomen, tyvärr oförklarligt dyrt för en smäckig plastbit och en slang..) Eller så bygger man en själv av ett lock hämtat på skroten (ska vara utan varningskontakt) och en bilventil. Man trycksätter bromsvätskebehållaren från t.ex. reservhjulet och sen behöver man bara öppna luftningsnipplarna i tur och ordning. Med en transparent plastslang på luftnippeln så ser man när luftbubblorna tar slut.. Vanligt däcktryck är lite för högt så jag har kompletterat med en tryckregulator 17-179 från Biltema. Ca 1.5 bar är rätt lagom https://www.mekonomen.se/bromsluftare-12710782
luftman.JPG
luftman.JPG (27.6 KiB) Visad 343 gånger
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)

Kolla säkring F59 på CEM-modulen. Om de[…]