Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joms
Hej. Har en Volvo v70 2.4t 2001.
Kom åkande på motorvägen när bilen bara tvärdog och inget komp. Tog bort kamremskåpan för att se om remmen gått av eller hoppat, ingetdera? Började då titta på VVT huben på avgassidan. Den hoppade ut och in och lät konstigt. Så beställde en ny från bildelar 24. Men problemet med denna är att den inte är återfjädrande ? Står exhaust side på den. Monterade den i alla fall ,men fungerade inte heller. Visserligen ska väl inte en trasig hub ha något med total noll kompression i startögonblicket? Så det måste vara så att jag krökt ventilerna, men hur? Knappast har vevaxeln kuggat över ett varv och hamnat perfekt på markering?
Men två frågor. Har det någon betydelse om huben är återfjädrande. Jag tänker att motorn hela tiden drar remhjulet medsols och tvingar huben att alltid ligga i botten medsols. Sen via oljetrycket kan den kompensera kammen motsols internt? Nyare modeller ska tydligen ha ofjädrade hubbar.

Fråga två. På denna motor, i vilket läge står kolv 1 när motorn ska vara nollad. Har hört lite olika?

Tacksam för svar !
Luktar avgaser i kupen

Hej Kan vara en eller flera spridares tätnin[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Bilen får sedan 6000 mil tillbaka 5W-30 C2/C[…]

Om jag skaffar elbil och laddar hemma kommer jag f[…]

Hej Jag undrar om det finns någon app (helst[…]