Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har en S60 2.4D MY08 som gnekar i framvagnen vid fartgupp och liknande ojämnheter. Jag har försökt läsa mig till vad det kan bero på och allt lutar åt övre fjäderbussningen av vad jag kunnat läsa mig till. Men överallt pekar man då på att den skall ha gått sönder och man skall kunna snurra runt stötdämparkolven alternativt snurra på en bricka. Ingenting är löst vad jag kan se och jag kan inte vrida stötdämparkolven något, den är ganska stum och går tillbaka i utgångsläget när jag vrider den åt något håll. Däremot upppstår det gnekande ljudet när jag vrider på muttern. Båda sidor beter sig precis likadant och låter lika illa.

Några tankar kring vad det kan bero på? Jag misstänker ju som sagt övre bussningen men jag skulle gärna vilja förstå varför den låter innan jag ger mig på att byta den.
av MickeM
"Gnekande" beskriver mer en krängningsstags-led som går torr. (Då är den också glapp snart och klapprar i mindre gupp)

Eller, en lite rostig fjäder som gnuggar mot fjädertallriken (trasigt gummimellanlägg) eller mot sig själv. Tystnar då tillfälligt om fjäders nere varv sprayas med smörja. Felsökningssyfte.

(Grundfelet är bortrostad gummiyta på fjäderns nedre varv där varven ligger mot varandra.

Fjädersätet brukar ge "bonk" när den fjädrar IHOP hastigt.
Dubbel "bonk" i guppen om det är riktigt dåligt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tack för dina ideer! Jag får ju dock precis samma ljud om jag försiktigt vrider lite på muttern högst upp på stötdämparen vilket ju borde tala emot både krängningshämmarstag och något i nedre delen av fjädern. Det inte ett klapprande utan just ett trött gnekande, den låter liksom trött och seg när man kör den över ett fartgupp.

Jag skall testa lite smörjolja, både uppe och nere, tack för tipset!
av MickeM
Libbe skrev: tis 14 sep 2021, 19:09 Olja löser gummi

Bättre med Silicon smörjmedel
Korrekt!
Olja i detta fallet var bara för felsökning.
Tillfälligt tyst = felet funnet.

Olja tillfälligt om felet är annat är ingen fara för gummit under fjädern.

Övre fjädersäte vinner man noll och inget på att smörja. Styrlagret möjligen, men svårt att få in något i det utan att demontera.

Om oljetryckslampan är släckt och givare[…]

Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]