Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av itsnotme
m2c skrev:Om det inte är något fel på den gamla generatorn så kan du väl sätta tillbaka den?
Det kan ju ha varit kabeln som glappat hela tiden?
Då får du ju frihjul och allt. Lämna tillbaka generatorn till biltema och säg att de rekommenderat fel. (Om du ni har rekommenderat den till din bil)
Det skulle jag ju faktiskt kunna göra. Originalet är faktiskt bättre och de rekommendera fel produkt.

Jag kom på att jag lämna in bilen 2018 för att byta vevhusventilationsslangen. Verkstaden måste ha klämt signalkabeln till generatorn då.
av itsnotme
Uppdatering: När jag gick förbi bilen hörde jag ett svagt surrande/tjutande ljud under motorhuven, kunde även höras från mittkonsollen. Ljudet kom från nya biltema generatorn. Jag drog ur signalkabeln och ljudet försvann. Mätte spänningen på batteriet och det var endast 11,6V, så bilen tjuvdrar ström. Mätte spänningen på signalkabeln och det var 10,5V. Ska det verkligen vara spänningen på signalkabeln när bilen är avstängd?
Jag tog ur batteriet och satte på laddning. Bytte tillbaka till min gamla generator. När batteriet är fulladdat till 12,7V och bilen är avstängd så är spänningen på signalkabeln 11,6V. Bilen laddar inte längre. Vilket den gjorde innan jag bytte fram och tillbaka, dock av en lägre spänning.

Har någon lust att mäta sin egna bil vad ni har för spänning på signalkabeln till generatorn?
av Libbe
Batteriet skall ligga på 12,8V ( Vilo läge) Om du mäter DIREKT på batteripolerna.
Generatorn skall ladda 14,3-14,2 Vid tomgång. Då är Gen.. Okey
Om du mäter DIREKT på Batteripolerna när bilen är igång? Skall du ha 14V på batteripolerna. Har du inte det? Har du sannolikt "Förluster" på + Matar kabel till batteriet.
Det kan vara dåligt kontakt? Uppe vid Relä/säkringsbryggan Där +matarkabeln till batteriet och + Kabeln ifrån generatorn sitter. Putsa av dom kabel blecken med slipduk och förvissa dig att det ger kontakt!
av itsnotme
Libbe skrev:Batteriet skall ligga på 12,8V ( Vilo läge) Om du mäter DIREKT på batteripolerna.
Generatorn skall ladda 14,3-14,2 Vid tomgång. Då är Gen.. Okey
Om du mäter DIREKT på Batteripolerna när bilen är igång? Skall du ha 14V på batteripolerna. Har du inte det? Har du sannolikt "Förluster" på + Matar kabel till batteriet.
Det kan vara dåligt kontakt? Uppe vid Relä/säkringsbryggan Där +matarkabeln till batteriet och + Kabeln ifrån generatorn sitter. Putsa av dom kabel blecken med slipduk och förvissa dig att det ger kontakt!
Det är 12,7V i viloläge, bilen avstängd.
Det är 12,7V när bilen är igång. Gasar jag så ändras spänningen inte. Den sjunker successivt eftersom den inte laddar.
Jag brukar kontrollmäta direkt på batteri, ibland mellan matarkabeln vid relä/säkringsbryggan och ibland vid generatorn. Det är 12,7V överallt. Jag kan slipa lite imorgon och se om det blir någon skillnad.
På generatorn finns två kablar; en grov röd kabel och en tunn grön-gul kabel. Den tunna grön-gula kabeln har varit av, alltså 0V. Nu är den kabeln lagad och det är 11,6V på denna gul-gröna kabal (när bilen är i viloläge/avstängd). Jag vet inte vad det ska vara för spänning på den grön-gula kabeln när bilen är avstängd.
av Libbe
På Volvos generator finns det B1+ TVÅ UTGÅNGAR.
Du kan dra en x-tra +Kabel ifrån Gen till Relä/säkringbryggan
Det är lättare än att dra en lång + matar kabel till batteriet.
Gamla V70 hade ju batteriet i Motorrummet! Inte i Bak luckan. Det var nog Personalfest på Volvo? När dom kom på i Bak luckan?? :P :P
Användarvisningsbild
av jiha1968
itsnotme skrev: tor 26 aug 2021, 10:00 Jag tog ur batteriet och satte på laddning. Bytte tillbaka till min gamla generator. När batteriet är fulladdat till 12,7V och bilen är avstängd så är spänningen på signalkabeln 11,6V. Bilen laddar inte längre. Vilket den gjorde innan jag bytte fram och tillbaka, dock av en lägre spänning.
Har någon lust att mäta sin egna bil vad ni har för spänning på signalkabeln till generatorn?
Generatorns signalkabel är en data kabel, LIN-bus, på din bil.
Kabeln har inte en spänning som varierar med laddningen, då det endast är puls-tog som går i den kabeln.
Det går dock att mäta "spänningen" med ett digitalt voltmeter, och 7 till 11 Volt är det normala,
men det säger inte alltid så mycket då man får nytta ett digitalt oscilloskop om man vill kolla om databussen skickar normala data/pulsar.

Om LIN-bus kabelns spänning är över 11 Volt, är det troligen fel på generatorns regulator,
eller en skadat LIN-chip i CEM (i ECM på Dieselbilar)
Dina 11,6 Volt är ett gott steg in i gränsland...
(I andra fall där spänningen är nära 0 Volt, är det mest trolig kortslutning till jord)

Byt den felaktiga biltemageneratorn med en som du vet är ok och har den korrekta styrningen (2005+)
Din gamla regulator/generator litar jag inte på :-)
av itsnotme
Generatorns signalkabel är en data kabel, LIN-bus, på din bil.
Kabeln har inte en spänning som varierar med laddningen, då det endast är puls-tog som går i den kabeln.
Det går dock att mäta "spänningen" med ett digitalt voltmeter, och 7 till 11 Volt är det normala,
men det säger inte alltid så mycket då man får nytta ett digitalt oscilloskop om man vill kolla om databussen skickar normala data/pulsar.

Om LIN-bus kabelns spänning är över 11 Volt, är det troligen fel på generatorns regulator,
eller en skadat LIN-chip i CEM (i ECM på Dieselbilar)
Dina 11,6 Volt är ett gott steg in i gränsland...
(I andra fall där spänningen är nära 0 Volt, är det mest trolig kortslutning till jord)

Byt den felaktiga biltemageneratorn med en som du vet är ok och har den korrekta styrningen (2005+)
Din gamla regulator/generator litar jag inte på :-)
Okej det är så det fungerar, tack. Men spänningen jag har mätt på LIN-bus kabeln är 11,6V när bilen är avstängd, alltså nyckeln till bilen ligger på köksbänken. När flatstiftskontakten är urdragen ur generatorn.
Jag kan testa att starta bilen och se vad jag får för värden när bilen är igång.
Kablar till tändspol

Du kan väl lirka upp kontakten till spolen oc[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]