Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mixi
Det var gasspjäll, tändstift och tändspolarna som var problemet! :)

Hej!

Har en XC70 -04 bensin som krånglar lite. 26-mil.

Den går otroligt dåligt på låga varvtal/tomgång. Man får köra på låga växlar för att bilen inte ska skaka och det ska kännas som att den ska få motorstopp.

Den accelererar JÄTTE dåligt. Tar 100 år stt komma upp till 100km/h. Får köra på 3ans upp i 100 för att ens komma upp i 100. Trycker jag gasen i botten på 5ans växel händer i princip inte ett skit.

Den drar sjukt mycket bensin (1,2L, brukar ligga på runt 0,8-0,9 i vanliga fall).

Får lite olika felmeddelanden titt som tätt. Sist stod det något om gasspjällsenheten. Kan de vara den som krånglar och orsakar allt detdär eller är det något mer?

Ibland tror jag det är lite fel på datorn med för fick upp 140 felmeddelanden en gång men dem försvann efter nollställning.. Sen säger den att det är fel på saker som jag vet att det inte är några fel på :-/ tex trasiga lampor osv.

Ibland kommer meddelandet nedsatt motorprestanda upp. Då brukar ofta bilen haka upp sig och inte gå att köra då den varvar av sig själv. Även fast den står still på neutral utan att man petar på någon pedal. Det försvinner när man nollställer datorn ett par gånger.

Tack på förhand.
Senast redigerad av 2 Mixi, redigerad totalt 0 gång.
av Libbe
Kanske bjuda lite av dig själv?
-Vilken Motorbeteckning har den?
-Vilka felkoder får du?
-När uppstår felkoderna?

Man kan inte bara "Nolla" och köra vidare..........det finns ju en anledning till felkoder. Dem återkommer så länge ingen åtgärd görs.
av Mixi
Libbe skrev:Kanske bjuda lite av dig själv?
-Vilken Motorbeteckning har den?
-Vilka felkoder får du?
-När uppstår felkoderna?

Man kan inte bara "Nolla" och köra vidare..........det finns ju en anledning till felkoder. Dem återkommer så länge ingen åtgärd görs.

-2.5T AWD.
-Kan inte riktigt rabbla upp alla felkoder jag fått men sist fick jag ECM 91B7. Dem mest västäntliga
-Felkoderna kommer ofta efter att bilen varit inne på verkstad och någon haft deras dator ikopplad. Ibland kommer dem upp från ”ingenstans” när man startar bilen. Och menar inte att problemen magiskt försvinner permanent men Jo när jag nollställer bilen försvinner felkoden och bilen går från att inte rulla en meter till att gå att köra med igen. Ibland kommer felkoderna nästa gång du startar bilen och ibland dyker dem inte upp på 1-2 månader. Däremot går den fortfarande dåligt och är dryg att köra.

Felkoden dyker upp, motorn varvar av sig själv, försöker man köra så stendör bilen. Nollställer man datorn så slutar den varva och bilen går att köra igen.
av Mixi
Menar ju inte att jag nollar och sen låtsas som problemet inte finns utan nollar endast för att komma iväg och kunna köra. Vill ju fixa problemet ananrs hade jag inte frågat här obv. Pratat med verkstäder med men ingen av dem visste något. Vill försöka fixa skiten sjäv i första hand om det är någon del jag kan byta ut.

Redan lagt tillräckligt mycket pengar på bilfan x)
av Mixi
Har läst vad det kan betyda men vill veta om gasspjället kan orsaka allt jag nämnt ovan eller om det är något mer typsikt volvofel som kan spöka. Vet att vissa äldre volvomodeller har tillverkningsfel på gasspjäll som börjar krångla efter 25k mil och min har gått 26. Men vill gärna ha lite tips om något annat kärvar så kan jag fixa samtidigt. Och ifall andra upplevt samma från deras bilar där just gasspjället felar.
Användarvisningsbild
av wissel
Om du har möjlighet att låna eller köpa ett nytt batteri, min V70 betedde sig ungefär som din, bytte till ett nytt batteri, vips ok.
Det kassa batteriet mättes upp då spänningen var ok men Amp saknades, fick ett nytt på garanti. Tydligen kortslutning på något sätt i batteriet :-o
Kablar till tändspol

Du kan väl lirka upp kontakten till spolen oc[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]