Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag har en framhjulsdriven volvo v70 och behöver byta växellåda.
Det är en automat och jag hittar en för fyrhjulsdrift. Är de kompatibla så man kan använda den?
De har olika Artickelnummer men båda heter TF-80SC. min heter 36050454 och den jag skulle kunna byta till heter 30751345.
Det är bara ett litet fel med min gamla, jag har dragit av "parking pawl". så eventuellt skulle man kunna ta delar från den gamla om det inte är för mycket jobb...
Jag hade pratat med någon av de välkända växellådsfirmorna och frågat vad det kostar att byta parkeringsspärren bara.
Tar du ur lådan själv och sätter tillbaka den borde det inte bli för kostsamt
Är inte 2wd och 4wd lådorna olika vid utgående axeln till högersidan?
Där monteras ju vinkelväxeln på AWD.
Borde skilja mer än bara skruvhål, tex eftersom det måste komma in kraft till kardanen för bakhjulen, även om diferensialen till framhjulen skickar allt till vänster framhjul liksom....

Man kan säkert sätta en AWD låda och köra som 2wd, men RÄTT är det inte.
Troligen måste man plugga/sätta kåpa över något också, eller för den delen, ha en vinkelväxel i onödan.
Jag skulle bli rådlös om höger drivaxel är lika också.
Svårt att säga vad tex bilprovning säger.
Borde inte ha någon betydelse, men....
När jag renoverade min vinkelväxel plockade jag ur vinkelväxeln och kardanen och körde 2WD i några dagar.
Så det går att bygga om en AWD till 2wd

Jag hade i ditt fall frågat vad en reparation av din befintliga låda skulle kosta. Borde vara billigare än att köpa en "ny"
Tack för svar. Ja det jag ser på nätet av priser tyder på att en begangnad i 20 000- 30 000 mil segmentet verkar vara vettigt. Att hålla sig till FWD växellådor verkar också vara det vettigaste. Jag tänkte att de kanske var samma bara det att kraftöverföringen och uppdelning på AWD skulle vara efter växellådan. Jag tycker det är lite knepigt eftersom alla växellådor heter TF-80SC och då vet man inte vad som är kompatibelt med vad. Skulle vara bra med en kompatibiltets-karta. Där man kunde se vad man har för möjligheter.

Men men, Jag startade en annan mer generell tråd om det.
Kablar till tändspol

Du kan väl lirka upp kontakten till spolen oc[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]