Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enligt car.info har min V70 Classic inte airbag fram till passagerare. Men den har sidoairbag till passageraren.
Det ska stå SRS i panelen framför passageraren, över handskfacket, då vet man om bilen är utrustad med airbag till passageraren.
Värt att nämna dock är att det inte är lika viktigt med airbag till passageraren fram. Man sitter längre från saker att åka in i, och det finns inte så mycket att flyga in i - ingen ratt, inga spakar och annat skit i vägen. Och sitter du bältad ska du inte åka fram så långt att du slår i huvudet. Däremot är det farliga sidokollisioner, huvudet rakt in i glaset. Därför har bilen som standard sidokrockkuddar som går över glaset.

Airbags är inte mjuka direkt. Det gäller att kolla på i hur många situationer man skulle skadas mer av att airbagen löses ut än att det inte finns någon. Och tvärtom.
Sen handlar det väl om tekniken också. Idag kanske det finns bättre airbags än det fanns 2007 (tänkt på att bilen är från 2000-2001 egentligen) som gör att det finns färre negativa aspekter med en airbag idag än en byggd på gammal teknik.
Som TobiasDa säger så är det ju en airbag som inte är lika viktig som för föraren, men jag var lite förvånad att det inte fanns på min 05:a heller trots att den var ganska välutrustad annars. Speciellt som jag hade det på min 960 från -94 innan dess...

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]